Under tisdagen återfanns det kraschade flygplanets bägge svarta lådor.
Under tisdagen återfanns det kraschade flygplanets bägge svarta lådor. Bild: Mulugeta Ayene

Fortsatt sökande efter svar bland vrakspillrorna

En krater vittnar om den ohyggliga kraschen med det nya Boeingplanet i Etiopien. De svarta lådorna har hittats. Det väcker hopp om ett första besked om den troliga orsaken till att 157 människor dog, varav fyra svenskar.

ANNONS

Planet skulle till Nairobi när det försvann sex minuter efter start från Addis Abeba. Ombord fanns 148 passagerare, från över 30 länder, och en besättning på åtta personer. Fler än 20 FN-medarbetare var på väg till en miljökonferens i den kenyanska huvudstaden.

Där hedrades offren i går av chockade delegater med FN-flaggor på halv stång. Ordföranden Maimunah Sharif sade:

— Vi kommer inte att glömma den här tragedin, inte heller de som omkom. Låt oss komma ihåg att våra kolleger var villiga att resa och arbeta långt bort från sina hem och sina anhöriga för att göra världen till en bättre plats att leva i.

ANNONS

LÄS MER:Analys: Olyckan väcker oro för flygsäkerheten

Svenskar bland omkomna

Fyra svenskar omkom. En kvinna var knuten till Sida och anmäld till konferensen. Biståndsorganets generalsekreterare Carin Jämtin skriver i ett uttalande:

"Det är med stor sorg och smärta som vi har fått veta att en mångårig och mycket uppskattad kollega fanns på passagerarlistan på planet som störtade på söndagsmorgonen i Etiopien."

Övriga svenskar uppges vara en kvinna från människorättsorganisationen Civil Rights Defenders samt två män, en av dem bosatt i Kenya sedan tio år. Enligt UD har anhöriga underrättats.

Planet tycks ha störtat i en brant vinkel och bildade en krater som beskrivs vara stor som en basketbollplan. Vittnet Tegegn Dechasa uppger för AFP att planet brann redan när det slog i marken och att kraschen orsakade en stor explosion.

Jordbrukaren Sisay Gemechu uppfattade det som att planet var på väg mot ett öppet fält i närheten, men att det inte nådde fram.

LÄS MER:150 döda i flygkrasch – fyra svenskar bland de omkomna

Som uppslukat av jorden

Bilder från nedslagsplatsen nära staden Bishoftu, omkring sex mil sydost om Addis Abeba, visar hur flygplanet uppslukats av jorden. Klädtrasor, sotsvärtade boksidor, en gymnastiksko, ett perforerat gummidäck och förvridna vrakrester skymtar på ytan. Kvarlevor har hittats.

Det finns likheter med vad som hände med samma flygplanstyp i oktober förra året i Indonesien. 189 personer dog. Olyckan inträffade också kort tid efter start med ett rörelsemönster som starkt avviker från det normala. Det berodde på, enligt en preliminär bedömning, en kombination av tekniska fel och mänskliga brister: piloterna kunde inte bemästra en nödsituation i den nya flygplanstypen.

ANNONS

Efter den nya olyckan har flera länder och flygbolag temporärt stoppat flygningar med 737 Max 8. Ett bolag är Ethiopian Airlines, som nu bistår haveriutredarna. Det gör även Boeing och tillverkarna av motorer och elektronik liksom USA:s nationella transportsäkerhetsstyrelse NTSB.

Mycket står på spel för Boeing och deras underleverantörer med långt över 4 000 beställningar på det nya Boeingplanet i olika versioner.

Svarta lådor återfunna

Att de svarta lådorna har påträffats ökar chansen att få ett svar på frågan hur det kunde hända att ett nytt, toppmodernt passagerarplan, i händerna på en omvittnat erfaren kapten, havererade i utmärkt väder.

De svarta lådorna är målade i starka signalfärger för att upptäckas. De är inneslutna i ett skal som motstår enorma krafter och temperaturer. En av lådorna registrerar data om allt som har med flygningen att göra, till exempel fart, riktning, vinkel mot luftströmmen, vingarnas formation och motorvärden. Med dessa tusentals data kan man i bästa fall i minsta detalj simulera flygningen från start till nedslag.

Den andra lådan spelar in ljud och röster i cockpit. Det kan vara varningar för att planet håller på att överstegra eller brinner. Piloternas konversation kan avslöja vad de upplever eller försöker göra.

Det autentiska ljudet blir kusligt när man hör det i en simulerad repris på olycksförloppet. Men det har, visar erfarenheten, varit centralt för att göra flyget säkrare.

ANNONS
ANNONS