Astronomer har upptäckt en plant som inte längre borde existera.
Astronomer har upptäckt en plant som inte längre borde existera. Bild: ESO

Forskare har hittat planet – som inte borde finnas

Den heta gasplaneten Halla förbryllar forskare världen över. Planeten förväntades nämligen att slukas i den destruktiva explosionen av en närliggande stjärna. Men till astronomernas stora förvåning är planeten kvar.

Gasplaneten 8 UMi b, mer känd som Halla, upptäcktes för första gången år 2015 ungefär 520 ljusår bort från jorden. Planeten kretsade då runt en stjärna vid namn Baekdu, som är en del av stjärnbilden Ursa Minor, mer känt som lilla björnen.

Och nu rapporterar CNN hur planeten Hallas fortsatta existens förvirrar forskarna.

Planeten Halla har på något vis lyckats överleva sin värdstjärnas destruktiva förvandling till en röd jätte. En förvandling som, åtminstone i teorin, borde ha förintat alla närliggande planeter i solsystemet.

Förväntades slukas av sin värdstjärna

En röd jätte är en stjärna som närmar sig slutet av sitt liv. Stjärnor lever ungefär lika länge som det finns väte kvar i deras kärna och när vätet tar slut vänder sig de i stället till helium som energikälla. Detta resulterar i att stjärnan sväller upp till en så kallad röd jätte innan den exploderar.

I samband med att Baekdus väteförråd tog slut förväntade astronomerna att Baekdu skulle massivt expandera och därmed sluka Halla, för att sedan återgå till sin normala storlek.

– Explosionen av en stjärna har normalt sett katastrofala konsekvenser för närliggande planeter. Det var en total överraskning när det gick upp för oss att Halla faktiskt hade överlevt, trots planetens omedelbara närhet till jättestjärnan, säger en av studiens medförfattare doktor Dan Huber, docent i astronomi, i ett uttalande rapporterar CNN.

Halla kretsar runt Baekdu på ett avstånd som är ungefär hälften av det mellan jorden och solen. Planeten anses vara en "het Jupiter", vilket är en klassificering av planeter i andra solsystem som liknar Jupiter i storlek men som har högre temperaturer givet hur nära de kretsar runt sina värdstjärnor.

Star wars erbjuder potentiell förklaring

Men det är även möjligt att Halla aldrig stått inför någon större fara till att börja med.

Astronomerna påstår inte att Halla hade kunnat överleva att bli absorberad av en expanderande röd jättestjärna, utan att det istället kanske rör sig om ett solsystem med två värdstjärnor.

– Det är mer sannolikt att solsystemet liknade den berömda fiktiva planeten Tatooine från Star Wars, som kretsar runt två solar. Om Baekdu-systemet ursprungligen bestod av två stjärnor, skulle deras sammanslagning ha kunnat förhindrat någon av dem från att expandera tillräckligt för att uppsluka planeten, säger studiens medförfattare Tim Bedding, en astronom och professor, i ett uttalande rapporterar CNN.

Ett annat möjligt scenario är att solsystemets två potentiella stjärnor kolliderat och skapat ett gasmoln, som Halla då fötts från. Om detta är fallet hade det inneburit att Halla är vad man kallar för en ”andra generationens planet”.

Vårt solsystems egna öde

Astronomer tror att vår sol kommer att nå slutet av sin livslängd om cirka fem miljarder år. Då förväntas den att expandera till hundra gånger sin nuvarande storlek och sannolikt uppsluka och utplåna jorden och alla de närliggande planeterna i vårt solsystem.

Även fast vårt solsystem endast har en stjärna, så existerar det många stjärnpar runt om i universum. Den nya upptäckten menar forskare kommer att bidra till kunskap både om hur planeter bildas i dubbelstjärniga system och planeternas öde.

LÄS MER:Första bevis för "bakgrundsvågor" i rymden