I ett försök att locka tillbaka turisterna till Filippinerna efter pandemin introducerade regeringen den nya kampanj ”Älska Filippinerna”.
I ett försök att locka tillbaka turisterna till Filippinerna efter pandemin introducerade regeringen den nya kampanj ”Älska Filippinerna”. Bild: Aaron Favila

Fick miljoner för att locka turister till Filippinerna – använde bilder på andra länder

Förenade Arabemiraten, Brasilien och Schweiz. Detta är bara några få exempel på de länder som användes i en video som skulle marknadsföra Filippinerna. Nu ber reklambyrån om ursäkt.

ANNONS
|

I söndags fick den filippinska reklambyrån DDB Philippines be om ursäkt efter att det visat sig att en video som använts för att marknadsföra en ny turistkampanj använde sig av videomaterial och klippbilder från andra länder, rapporterar CNN.

Den nya statliga turistkampanjen introducerades den 27 juni och är ett försök att locka turister till Filippinerna och att återintroducera världen till vad landet har att erbjuda efter pandemin.

Bland annat har man bytt ut landets gamla slogan ”Det är roligare i Filippinerna” till den enklare varianten: ”Älska Filippinerna”. Tillsammans med en marknadsföringsvideo landade kostnaden på nästan nio miljoner svenska kronor.

ANNONS

Skyltade med brasilianska sanddyner – får kritik

Men bara några dag efter lansering så började frågor cirkulera om huruvida det verkligen var den filippinska naturen som visades upp i videon.

Och det tog inte lång tid förrän det filippinska turistdepartementet gick ut med att de skulle undersöka om reklambyråns video innehöll utländska arkivbilder och byråns video togs kort därpå ner ifrån Facebook.

Det visade sig att risfälten som prydde videon egentligen låg i Indonesien och att sanddynerna i själva fallet kunde hittas i norra Brasilien.

Det filippinska turistdepartementet (DOT) betonar att inga offentliga medel använts för att betala reklambyråns video, men att de förstår och accepterar den kritik som kampanjen mottagit.

– DOT ansvarar för att främja landet till högsta standard. Därför kommer departementet inte att tveka att kräva ansvar samt vidta nödvändiga åtgärder för att skydda landets bästa intressen, även om det fortsätter att uttömma alla ansträngningar för att utveckla och främja den filippinska turistindustrin, säger det filippinska turistdepartementet i ett uttalande, rapporterar CNN.

Departementet säger att de flera gånger bad om att få bekräftelse från reklambyrån på att det material som användes för kampanjvideon var ”autentiskt” och uppger att de "upprepade gånger försäkrades" av reklambyrån att allt var "i sin ordning", rapporterar CNN.

ANNONS

Olämpligt material

Reklambyrån har nu bett om ursäkt för den olämpliga användningen av utländska arkivbilder i videon.

”Även om det är standardpraxis i branschen att använda arkivmaterial, så var det ett olyckligt förbiseende från vår byrås sida att utländska arkivbilder användes. Utländskt arkivmaterial i en kampanj som ska främja Filippinerna är högst olämplig och motsäger sig turistdepartementets mål”, säger reklambyrån DDB Philippines i ett uttalande, rapporterar CNN Philippines.

Förra året stod turismen för 17 procent av landets totala BNP och i år förväntas den öka till 19,4 procent. Men trots den positiva prognosen är det fortfarande nästan tio procent lägre än vad det var innan pandemin, rapporterar CNN Philippines.

LÄS MER:Ilska över italiensk reklamvideo – visade Slovenien

ANNONS