En järnvägstunnel under Varbergs stad ser ut att bli verklighet.
En järnvägstunnel under Varbergs stad ser ut att bli verklighet.

Varbergstunneln i skarpt läge

ANNONS
|

Planeringen av ett av Sveriges största infrastrukturprojekt som ska öka kapaciteten på Västkustbanan och korta restiderna för pendlare har gått in i skarpt läge. Arbetet leds av projektledaren Malin Odenstedt Lindhe från Kungsbacka.

Det märks att planeringen är i ett tidigt skede för många frågor bevaras med ”det får utredningar visa”.

– Vi har inte bestämt om vi ska spränga eller borra än. Spränga är det vanliga, men det finns fördelar med båda metoderna, säger Malin Odenstedt Lindhe.

Det är inte heller utrett exakt hur Brearedsbäcken söder om Varberg ska ledas under banan, hur fåglarna på Getterön ska störas så lite som möjligt med en ny godsbangård som granne, även om det är klart att bullervallar ska byggas. Och vart de enorma mängder massor, varav en del kraftigt förorenade, som grävs upp ska ta vägen.

ANNONS

Till sist men inte minst ska Trafikverket titta på hur oväsen, transporter och damm under själva byggtiden ska minimeras för Varbergsborna.

– Allt det här ska vi titta på nu, säger hon.

Men en sak är klar. Tågtunneln får inte kosta mer än de 2,9 miljarder kronor (2009 års penningvärde)som finansiärerna Trafikverket, Varbergs kommun, Region Halland och Jernhusen kommit överens om.

– Om det dyker upp saker som vi inte räknat med, så får vi göra besparingar. Men det ska det inte behöva göra det, säger Malin Odenstedt Lindhe.

Dubbelspår har debatterats i Varberg sedan slutet av 80-talet, men planeringen har minst sagt dragit ut på tiden. I mars kom slutligen det så kallade tillåtlighetsbeslutet från regeringen som gör att arbetet nu kan börja på allvar. Genom att väga miljökonsekvenserna av tunneln och den samhällsekonomiska nyttan har Sveriges ledande politiker gett sitt tillstånd till att tunneln får byggas.

Malin Odenstedt Lindhe uppskattar att ett hundratal personer kommer att vara inblandade i arbetet de närmaste åren med att ta fram den så kallade järnvägsplanen som i detalj styr var och hur järnvägen ska byggas inom den beslutade korridoren.

När Varbergs kommunalråd i veckan kallade till ett informationsmöte i Folkets hus blev det tydligt att det fortfarande finns ett visst motstånd mot att dra tunneln rätt under centrum.

ANNONS

Men oppositionsrådet Jana Nilsson (S) gjorde klart att det var för sent att ha synpunkter på detta. Likaså avfärdade han kravet på folkomröstning.

Vad? Sista delen av Västkustbanan i Halland som får dubbelspår.

Syfte? Skapa ett effektivare och miljövänligare transportnät.

Byggstart? 2019

Klar? 2024

Finansieras av? Trafikverket, Region Halland, Varbergs kommun och Jernhusen

Längd? 7,5 km dubbelspår, 3,1 km tunnel varav 2,8 km (berg) och 300 m (betong).

Innebär? Ny tågstation i centrum och en godsbangård vid Getterön samt att nuvarande spårområde frigörs.

ANNONS