Stefan Lindgren, teknikchef på Talkpool, tycker att det är praktiskt att ha kontoret nära medan de anställda jobbar världen över. Bild: Lisa Henricson
Stefan Lindgren, teknikchef på Talkpool, tycker att det är praktiskt att ha kontoret nära medan de anställda jobbar världen över. Bild: Lisa Henricson

Skapar ny teknik mot nätskojare

Företaget Talkpool i Kungsbacka utvecklar en lösning som ska göra det svårare för bedragare på nätet. Och också kan bidra till att mindre aktörer kan slå sig in på annonsmarknaden där Google och Facebook i dag dominerar.

ANNONS
|

Talkpool har anställda i flera världsdelar och huvudkontoret ligger i Schweiz. Men en del av den tekniska utvecklingen sker på kontoret i Kungsbacka där teknikchefen Stefan Lindgren, som bor i Vallda, har sin fasta plats. Härifrån jobbar hans team med ett internationellt projekt i teknikens framkant.

Syftet är att utveckla ett mer säkert och automatiserat system för transaktioner på internet.

Projektet "Joorschain" bygger på så kallad blockkedjeteknik som Stefan Lindgren enkelt beskriver som en bokföringsbok med saldo och information. Systemet är helt transparent och det går inte att ändra i programblocken i efterhand utan att någon kan se det.

ANNONS

– Tekniken är ytterligare en dimension på internet. Det började med att vi skickade meddelanden, sedan kom handel och sociala medier. Därefter att saker uppkopplas och nu transaktioner, säger han.

Bedragare på nätet är framför allt ett stort problem i utvecklingsländer där invånarna inte har möjlighet att betala med bankkort eller andra betalningsmetoder på internet. Istället är det enda som finns telefonernas kontantkort och koder. Men många skojare hävdar att personer ingått även andra avtal och tömmer kontantkorten på pengar.

– Med blockkedjeteknik kan man bättre hantera transaktionerna. Eftersom allt sparas kan man se om du har gått med på en prenumeration eller inte.

Tekniken kan även vara till stor hjälp för annonsörer som i dag har problem med att bedragare fejkar annonsklick med hjälp av robotar, vilket leder till att företagen får betala för uppmärksamhet de inte har fått. Men det går att hitta mönster för att ta reda på om det är en riktig människa eller robot som klickat.

I systemet går det också att lägga in det som kallas smarta kontrakt, som automatiskt sköter till exempel villkor och utbetalningar.

– Exempelvis om du ska köpa något på nätet kan det vara osäkert om du ska betala först eller vänta tills du fått paketet. Men genom smarta kontrakt kan båda skicka samtidigt och kontraktet håller koll på om villkoren uppfyllts eller inte, säger Stefan Lindgren.

ANNONS

Han tror att lösningen även kan ge fler aktörer chans att ta större plats på annonsmarknaden.

– I dag har några få spelare oligopol eftersom de står för förtroendet. Men nu finns ett alternativt system som kommer att vara tillförlitligt och en struktur som gör att man slipper mellanhänder.

I praktiken är det en app som kommer att lanseras gradvis, med start i Afrika i sommar. Stefan Lindgren räknar med att den kommer att vara fullt utvecklad i slutet av året.

ANNONS