SJ miljardinvesterar i nya förbättrade tåg

SJ har beslutat att göra sin största investering någonsin på 19 miljarder kronor och nu inväntas 25 nya regionaltåg från den spanska tågtillverkaren CAF efter att båda parter ingått avtal under torsdagen.

ANNONS
|

SJ har beslutat om sin största investering någonsin på hela 19 miljarder kronor. Den största delen av investeringen kommer att gå till nya X2000- och snabbtåg och tre miljarder av dessa ska gå till 25 nya regionaltåg från den spanska tågtillverkaren CAF.

– Att åka tåg har blivit attraktivt hos svenska folket på grund av olika anledningar, speciellt efter pandemin, i och med höga bensinpriser och utmaningar med flygen, säger Arvid Fredman, fordonsdirektör på SJ, och fortsätter:

– Det är därför vi gör stora satsningar just nu, för att modernisera fordonsflottan samtidigt som vi möter efterfrågan.

Helt ny leverantör

Under torsdagen ingicks avtalet mellan SJ och den nya samarbetspartnern CAF vilket innebär att arbetet med utformning och design av de nya regionaltågen sätts igång.

ANNONS

– Alla tänker inte på tåg som design och inredning men faktum är att vi lägger ner jättemycket energi på det, berättar Fredman.

Designprocessen för de nya tågen förväntas ta ungefär ett år och då utformas en modell i trä som sedan testas och utvärderas av olika målgrupper.

– Exempelvis får rullstolsburna personer testa handikapptoaletter och andra anpassade platser så att vi kan säkerställa att den utrustning som finns i slutändan fungerar optimalt, säger Fredman.

Anledningen till att det blev just den spanska tågtillverkaren CAF som fick i uppdrag att utforma tågen har att göra med att den lista av kriterier som SJ utformat, inför förhandlingar med olika tågtillverkare, bäst stämde överens med produkten som CAF kunde erbjuda.

– Vi utformade en kravlista med olika kriterier för vad som är viktiga för oss så som kvalitet, pris och komfort och i det här fallet stod CAF som vinnare, vi tror att det blir bäst och vi kommer att maximera det våra kunder efterfrågar, säger Fredman.

Klimattester

CAF har sedan tidigare arbetat med nordiska aktörer och har bland annat tillverkat spårvagnar till Lund och det norska flygtåget mellan Gardermoen och Oslo. För att säkerställa att även de nya regionaltågen klarar av ett nordiskt klimat ska ett flertal tester i en klimatanläggning i Wien genomföras.

ANNONS

– I klimatanläggningen sänker vi temperaturen till minus 40 grader och säkerställer att allt fungerar som det ska även när temperaturen är så pass låg, men det är minst lika viktigt att testa så att tåget fungerar även under värmeböljor, menar Arvid Fredman.

I ett andra steg testas det första färdigutvecklade tåget i norra Sverige där det är kallt och snöigt innan den stora produktionen kan sättas igång.

Skillnad mellan nuvarande och framtida tåg

Arvid Fredman förklarar att de största förändringarna mellan de nuvarande regionaltågen och de framtida ligger i tågets miljö och uppkoppling.

– Jag brukar likna tåginredning vid att renovera sitt hus eller lägenhet hemma, det är ett stort inredningspussel, det ska inte bara vara jättesköna och mjuka stolar utan det är även viktigt att många ryms och att det är möjligt att ta med cykeln på tåget, det blir en kompromiss helt enkelt, menar Fredman.

Vid utformning av de nya regionaltågen ligger mycket fokus på driftstabilitet och backupsystem som bidrar till en ökad punktlighet. De nya tågen kommer även att vara utrustade med radiotransparenta fönster som möjliggör för täckning från mobilmaster utanför.

– Vi satsar väldigt mycket på uppkoppling, efter pandemin har många av affärsresenärerna nya behov av att streama eller vara uppkopplade till Teams-möten under tågresan, något som vi ska göra allt för att tillmötesgå, säger Fredman.

ANNONS

De nya tågen kommer att trafikera olika sträckor i fyra huvudlinjer från Kalmar i söder till Ljusdal i norr. Fredman berättar att tågen kommer att kunna transportera resenärer från och med år 2026 om allt går enligt tidsplanen.

– Den långa tiden förklaras av att det inte finns någon färdig produkt ännu, vi utvecklar ett nytt fordon som ska uppfylla kraven och förväntningarna våra kunder ställer på oss och vi gör allt för att det ska bli så bra som möjligt, säger Arvid Fredman.

LÄS MER:Personalbrist i tågbranschen – tuff sommar kan vänta

LÄS MER:Få tågbiljetter till flera av sommarens evenemang

LÄS MER:Lokförarbrist orsakar inställda SJ-tåg

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS