Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Sökorganisationen Fikk får bonus för uppmärksamhet i media

Sökorganisationen Fikk får ekonomisk bonus när deras sökinsatser uppmärksammas i media. Det avslöjar P4 Väst i en granskning. Och kritik inifrån organisationen menar att mediefokuseringen påverkar vilka fall som prioriteras.

Sökorganisationen Fikk har fått stort genomslag under sökandet efter 17-åriga Wilma Andersson. Tusentals personer har engagerat sig och sponsorpengar har strömmat in från företag, kommunala bolag och privatpersoner.

Men en granskning som P4 Väst har gjort visar att det kan ha funnits fler motiv än de rent medmänskliga bakom sökinsatserna. Förra veckan avslöjade radiokanalen att Fikk har avtal med ett telemarketingbolag som har i uppdrag att skaffa sponsorer till verksamheten, något som bolaget tar provision för.

Bonus för uppmärksamhet i media

Nu avslöjar P4 Väst fler detaljer kring det ekonomiska upplägget. Enligt ett avtal som radiokanalen kommit över finns det ett bonussystem som gör gällande att en bonus på 10 000 kronor betalas ut från bolaget till Fikk när en sökinsats får stort medialt intresse och leder till ökad försäljning av sponsorintäkter.

Bonusen kan betalas ut flera gånger vid samma sökinsats och ska ha betalats ut i samband med sökinsatsen efter Wilma Andersson.

P4 Väst har pratat med två tidigare insatsledare som nu har lämnat organisationen. De säger att de förstår att det behövs pengar för att genomföra stora sökinsatser men att organisationens fokusering vid medier och rapportering var en av anledningarna till att de lämnade.

– Jag hade hört väldigt mycket rykten om bonus, men att det var så här var jag inte riktigt beredd på. Det här är bara att livnära sig på människors elände. Nä, jag blir förbannad och ifrågasätter, kan man inte få bonus när man hittar någon vid liv istället, säger den tidigare insatsledaren David Berg till Sveriges radio.

Kritiken: Systemet påverkar prioriteringarna

De två tidigare insatsledarna menar att mediefokuseringen också har påverkat organisationens prioriteringar genom att det läggs mindre resurser på fall som inte väcker lika stor uppmärksamhet.

– Det var väldigt svårt att få resurser till insatser som inte hade med media att göra, till exempel till personer som inte misstänks vara utsatta för brott, säger den tidigare insatsledaren Richard till P4 Väst.

Radion har varit i kontakt med telemarketingbolagets vd som bekräftar att bonusavtalet finns, men inte vill ge några detaljer kring vilka utbetalningar som har gjorts.

Grundaren håller inte med

Även Peder Schillerström, Fikk:s grundare, bekräftar att det finns ett bonussystem som också betalades ut under sökinsatsen efter Wilma.

Han vill inte ställa upp på en bandad intervju med radion men uppger att telemarketingbolaget får större intäkter när organisationen syns i media och att då vill även Fikk ha en del av kakan.

Peder Schillerström håller inte med de tidigare insatsledarna om att medieintresset påverkar vilka sökinsatser som prioriteras utan säger att det helt enkelt är mindre intresse bland frivilliga i de fallen.

Göteborgs-Posten har sökt Peder Schillerström utan resultat.

LÄS MER: Pengar för att söka efter Wilma uppges ha gått in i privat bolag

LÄS MER: 85 dykare ska leta efter Wilma Andersson

LÄS MER: Tishko Ahmeds överklagan: ”Går det verkligen att utesluta andra möjligheter”

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.