Pandemieffekt: Fler personer blir påkörda i kollektivtrafiken

Förra året skadades 196 personer i Västra Götalands kollektivtrafik. Vid 48 tillfällen skedde olyckor där fotgängare och cyklister blev påkörda, vilket är en ökning jämfört med året innan.
– Det är väldigt många fler medborgare som går eller cyklar, vi har fler oskyddade trafikanter, säger Västtrafiks säkerhetschef.

ANNONS
|

Under pandemiåret 2020 minskade resandet med kollektivtrafiken dramatiskt. 246 miljoner resor gjordes med Västtrafik, vilket är 31 procent färre än året innan.

Varje år sammanfattar Västtrafik antalet så kallade oönskade händelser, trafikhändelser i regionen. Det kan till exempel röra sig om olyckor, bränder, hot eller våld i kollektivtrafiken.

– Det har varit ett väldigt speciellt år när antal resenärer har minskat, samtidigt som antal turer inte har minskat utan snarare blivit fler än i vanliga fall. Vi har haft fler fordon men färre resenärer, säger Fredrik Högbom, trygghets- och säkerhetschef på Västtrafik.

– Fler fordon innebär en större risk för trafikolyckor där fordon är involverade.

ANNONS

Under förra året inträffade 686 krockar där fordon i kollektivtrafiken var inblandade.

LÄS MER:Allt färre tror på att åka buss, spårvagn eller tåg i framtiden

LÄS MER:Västtrafiks nya förslag: Blippa bankkortet ombord

Fler blev påkörda 2020

Antal påkörningar av oskyddad trafikant, alltså när ett fordon i kollektivtrafiken kör på en fotgängare eller cyklist ökade från 36 fall år 2019 till 48 fall år 2020, en ökning på över 33 procent.

– Tittar man på olyckor med oskyddade trafikanter så är det väldigt många fler medborgare som går eller cyklar, vi har fler oskyddade trafikanter. Det är jättepositivt att många går eller cyklar till jobbet, men det ökar också risken för olyckor när fler är ute och rör på sig, säger Fredrik Högbom.

I Västtrafiks rapport över trafikhändelserna 2020 skriver man att de flesta påkörningarna sker i centrala Göteborg, och ofta i samband med att gångtrafikanter korsar väg eller spår.

Under 2020 skadades totalt 82 personer i spårvagnstrafiken (7 allvarligt) och 114 i busstrafiken (8 allvarligt) i Västra Götaland.

Klämmer sig i dörrarna

Vid sex tillfällen förra året var det personer som klämde sig i dörrar, jämfört med noll året innan.

Det inträffade även 90 av- och påstigningsolyckor, jämfört med 80 året innan. Det är något som skulle kunna förklaras med att framdörrarna på bussar och spårvagnar har varit stängda.

– Då kan man använda färre dörrar och fler använder den i mitten. När man går av eller på ett fordon under en pandemi bör man hålla extra avstånd och en del vill hålla sig närmare dörrkanten. Där finns klämriskerna, säger Fredrik Högbom.

ANNONS

LÄS MER:Gasbuss brann vid Hjalmar Brantingsplatsen

”Det kan bli missförstånd med föraren”

Det finns även en risk att förarens kontroll över på- och avstigningen minskar.

– På vissa knutpunkter med många busslinjer kan det bli missförstånd där föraren missförstår om personen väntar på nästa buss eller inte. Det är något man behöver ha i åtanke i kollektivtrafiken, att man visar om man ska åka med eller inte, säger Fredrik Högbom.

Samtidigt minskade antalet fordonskollisioner från 720 olyckor år 2019 till 686 år 2020. Antalet bränder i och omkring kollektivtrafiken, till exempel ombord ett fordon men även vid hållplatser, minskade också något. 2019 inträffade 25 bränder, 2020 var det 21 stycken.

LÄS ÄVEN: Västtrafik om säkerheten efter att gasbuss började brinna

Olyckor i kollektivtrafiken 2020 (2019)

Påkörning oskyddad trafikant: 48 (36)

Dörrklämning: 6 (0)

Av-/påstigningsolycka: 90 (80)

Kollision mellan fordon: 686 (720)

Urspårning/avåkning: 27 (23)

Brand (i och omkring kollektivtrafiken): 21 (25)

Påkörning övrigt: 275 (265)

Annan fordonsrelaterad olycka: 185 (192)

Källa: Västtrafik

ANNONS