Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Jungfrukusten marknadsför sig med bild från Källö-Knippla

Trots att Jungfrukusten befinner sig på den norrländska ostkusten marknadsför de sig på sin officiella hemsida med en bild från Källö-Knippla på västkusten.
– Det ska jag ta tag i med en gång, det är ju falsk marknadsföring, säger Karl Bylin, ordförande för Jungfrukusten.

Jungfrukusten kallas den tjugo mil långa kuststräckan mellan Furuvik utanför Gävle i söder och Ragvaldsnäs utanför Sundsvall i norr. Sträckan marknadsförs av Jungfrukusten ekonomiska förening som är ett samarbete mellan ett antal företagare och föreningar i Gästrikland och Hälsingland.

– Vi är en styrelse bestående av ett gäng pensionärer som försöker få fart på turismen här på Jungfrukusten, säger Karl Bylin.

Han beskriver Jungfrukusten som en vacker miljö med mycket historia och många trevliga besöksmål.

– Det är precis som det låter, ”jungfruligt”. Det kanske till och med kan mäta sig med er där nere.

”Falsk marknadsföring”

Men trots att kuststräckan består av flera välbesökta turistmål marknadsför de sig på sin officiella hemsida med en bild från Källö-Knippla i Göteborgs norra skärgård. Något som upprör Karl Bylin när han får reda på det.

– Det måste jag ta upp. Vi har lejt bort det här, så det är en firma som har gjort hemsidan åt oss, men vi vill ju inte lägga ut något som inte är Jungfrukusten.

Han tar på sig ansvaret för händelsen men framhäver att föreningen inte varit delaktiga i valet av bilder.

– Det ska jag ta tag i med en gång, det är ju falsk marknadsföring, säger Karl Bylin.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.