Granskning: Tågstoppen som lamslår trafiken

ANNONS
|

Klockan var en minut i halv åtta på måndagsmorgonen 3 februari när ett Öresundståg från Göteborgs central på väg söderut passerade Almedal. Plötsligt brast en hängande bärlina med en ljudlig smäll och trafikledningen kontaktades.

Trafikledningen manade de övriga tågförarna till försiktighet, men stoppade inte trafiken vilket ledde till att ett pendeltåg till Kungsbacka körde rakt in i den hängande kontaktledningen.

Läs också: Följ pendlarens digitala dagbok

Föraren nödbromsade tåget men hann inte få stopp. Tåget drog med sig hundra meter nyuppsatta kontaktledningar och förstörde samtidigt alla de fyra strömtagarna.

I ett dygn låg tågtrafiken i praktiken nere mellan Göteborg och Kungsbacka.

ANNONS

- Det är ovanligt att det får så omfattande skador, sa Trafikverkets kommunikatör Johan Tjernberg dagen därpå.

GP har tillsammans med övriga västsvenska tidningar inom Stampen kartlagt de händelser som lett till de längsta tågförseningarna i Västsverige under perioden oktober 2013 till oktober 2014. Dåligt underhåll, mänskliga faktorer och naturfenomen återkommer som orsaker till förseningarna.

De flesta riktigt stora förseningarna har drabbat Västra Stambanan, järnvägen mellan Stockholm och Göteborg med drygt sju miljoner resenärer årligen och stor godstrafik.

• Ett åsknedslag i Falköping ledde till 1 970 timmars försening om man, som Trafikverket gör, lägger ihop alla förseningar som händelsen ledde till. På eftermiddagen 4 augusti slog åskan ned i en kontaktledning vid Falköping Central och skadade en isolator. En motorvagn skadades och kördes bort flera timmar senare. Trafiken på Västra Stambanan slogs ut.

• Några veckor senare, vid halv åtta på morgonen 29 augusti, stannade Alingsåspendeln på en sträcka med stoppförbud vid Västra Bodarne. Kontaktledningen brann av och det blev strömlöst. Enligt Trafikverket ledde detta mänskliga misstag till 452 timmars förseningar.

• Vid lunchtid den 5 maj förra året fick ett godståg varmgång i ett lager mellan Alingsås och Lerum. Torr växtlighet längs banvallen fattar eld och sprider sig som gräs- och skogsbrand. ”Brinner lite här och där mellan Alingsås och Lerum. Mest i Norsesund”, skriver tjänstemännen från trafikverket och konstaterar att ett privat järnvägsföretag är vållande till händelsen som ledde till 297 timmars försening.

ANNONS

Under de senaste åren har det inträffat i snitt ett kontaktledningsfel om dagen, drygt 365 per år i Sverige. Felen orsakade nästan 6 000 tågförseningstimmar 2013.

Vid drygt 200 tillfällen per år krävs reparationer innan tåg kan passera.

Maarten Reijm är enhetschef elkraft på Trafikverkets avdelning för järnvägssystem.

- När tågtrafiken ökat medför varje störning att fler tåg och fler resenärer drabbas. Kontaktledningsanläggningen är en känslig del av järnvägssystemet. Vi har 12 000 kilometer kontaktledning och det pågår ett omfattande arbete för att minska störningarna.

Just nu byts hela kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Laxå och Falköping, elva mil. Projektet tar fem år och kostar en miljard kronor. Därefter följer troligen sträckan Falköping-Göteborg och anläggningen i Borås.

- Delar av anläggningen kan hålla i många år men det mesta behöver bytas efter 40-50 år, säger Reijm.

Många kontaktledningsstolpar på stambanan mellan Laxå och Göteborg är 90 år gamla, de sattes upp när banan elektrifierades på 1920-talet.

En vanlig orsak till tågförseningar är att träd blåser ner över ledningarna. Vid de mest trafikerade banorna har träden sågats ner de senaste åren. Vassa piggar monsteras på kontaktledningsbryggorna så fåglar inte kan landa där, fåglar som samtidigt vidrör en ledning och jordat material är en vanlig orsak till att strömmen bryts och tågtrafiken stoppas.

ANNONS

Förra året drabbades tågtrafiken av många åsknedslag och Trafikverket monterar överspänningsskydd för att skydda anläggningen.

I fallet med det dygnslånga trafikstoppet i Almedal skriver Trafikverket i sina rapporter att det hela berodde på misstag och slarv.

Två tåg släpptes ”in i redan havererad kontaktledning trots att redan det första tåget larmade att något hängde ner från ledningen”, skriver Trafikverket i sitt datasystem och varvar ord som ”misstag”, slarv och "överträdelse - arbetsuppgift felaktigt utförd”.

Men någon undersökning gjordes aldrig av det dygnslånga uppehållet. ”Utredning går inte att utföra då faktainsamling inte gjorts.”

ANNONS