Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/3

Combi Cats skapar musik för att ta sig över livströsklar

Konstnärsduon Combi Cats ser musiken som vår tids trollformel. På lördag är det vernissage utställning Songs are Spells i Kungsbacka konsthall.

Det svensk-polska paret, som nu bor i Kungsbacka, började jobba tillsammans 2013. Båda har en gedigen bakgrund som videokonstnärer och delar samtidigt kärleken till musik. Genom Combi Cats bestämde de sig för att kombinera de två delarna och började göra egna musikvideos. 
Konstnärerna blandar friskt referenser till populärkulturen, tv-spel, sexualitet, religion och konstvärldens ikoner. De hoppar också mellan olika musikstilar, allt från klassiskt och country till hiphop och rap. 
– Det är som ett musikaliskt experiment. Om Bach hade levt i dag hur hade han då skrivit en hiphop-låt? säger Kordian Rönnberg.
Även om det ofta är humoristiskt och lekfullt finns samtidigt en djupare tanke kring musiken. Konstnärerna har inspirerats av idén om att sången är en slags modern magisk besvärjelse och varje låt i utställningen är gjord för att kunna vara en hjälp att ta sig över olika trösklar i livet.
– Förr använde man magi för att upprepa samma sak flera gånger och till slut blev det en sanning. I dag är det likadant med musik, exempelvis rap där man ofta lyfter sitt ego, säger Diana Rönnberg.

Hon visar "kartan" som ska guida besökarna. På den står vad låtarna heter och vid vilka tillfällen de kan vara till nytta. Exemepelvis Limitless – för att sätta kloka gränser, Cat-holic lover – för fertilitet och Last goodbye – tröst för ett brustet hjärta.
– Man ska kunna använda kartan, men också fundera på varför man lyssnar på vissa låtar vid olika tillfällen.
Combi Cats tar också upp frågan kring vad som är fin- och fulkultur och vem som bestämmer det. Ett av deras första verk, som visas i utställningen, är en musikvideo med klipp från en intervju där popstjärnan Lady Gaga pratar om performancekonstnären Marina Abramović. Den senare blev känd för den breda allmänheten när hon gjorde en uppmärksammad installation vid konstmuseet Moma i New York.
– Då tyckte många att hon, som tidigare varit ganska underground, blev mer som en popartist. Men när blir man en produkt och när är man inte det? säger Diana Rönnberg.
Konstnärsparet har tidigare haft flera utställningar både i Sverige och internationellt. Men

Diana Rönnberg, som är född i Polen men växte upp i Kungsbacka, ser lite extra fram emot att visa konsten i hemstaden.
– När jag växte upp fanns alltid känslan att man måste ta sig härifrån och att allt det coola fanns någon annanstans. Det är spännande att konsthallen vågar ställa ut Songs are Spells, det visar att det går att bo i en mindre stad och vara lite annorlunda.