skola. Moderaterna vill ge Skolinspektionen möjlighet att besluta om framtiden för skolor som uppvisar undermåliga resultat.
skola. Moderaterna vill ge Skolinspektionen möjlighet att besluta om framtiden för skolor som uppvisar undermåliga resultat.

60 rektorer - om säkerheten på skolorna

ANNONS
|

Ale, Bohusskolan, rektor Aida Jovicevic:

Vi jobbar alltid med säkerhetsfrågor. Men efter Kronan har vi blivit noga med att alla ingångar inte ska vara upplåsta. Vi har åtta ingångar och bara huvudingången och de övriga ingångar som eleverna använder är upplåsta. Övriga är numera låsta och har ringklocka, eftersom vi inte kan kontrollera vem som använder dem annars.

Redan tidigare hade vi brickor för alla besökare, och vikariebrickor för vikarierna. När eleverna ser någon främmande frågar de. En pappa berättade att han blivit stoppad fyra gånger på väg till tredje våningen, där han skulle på utvecklingssamtal. I Bohus känner alla alla, så eleverna ser direkt om någon främmande befinner sig på skolan.

ANNONS

Bollebygd, Bollebygdsskolan, rektor Eva Brandt:

Vi har gjort en handlingsplan mot hot och våld. Skolverket hade ju velat redan innan att skolorna gjorde sådana, men Kronan gjorde att vi fick lite eld i baken. Planen utgår från Skolverkets stödmaterial.

Vi håller på att bygga om expeditionen med en lucka, så att man ska kunna se om främmande personer kommer in. Vi låter aldrig obehöriga vistas på skolan, jag har kört ut några så sent som idag. Men så har vi gjort sedan länge, skolan är ingen allmän plats.

Risken är nog större i storstäderna än här.

Borås, Fristadskolan, rektor Anna Wikman:

Vi har sett över vår plan för inrymning, alltså om vi utsätts för hot utifrån så att vi behöver låsa in oss - motsatsen till utrymning.

Dessutom har personalen fått namnbrickor, så att man direkt ska kunna se om en vuxen inte hör hit.

Vi har övervakningskameror i korridorer och gemensamma utrymmen men det hade vi redan innan.

Bengtsgården, Bengtsfors, rektor Johan Andersson:

Direkt i närtid diskuterade vi hur vi skulle agera i en krissituation, som en internutbildning utifrån Skolverkets material. Detta ska vi repetera en gång per termin, precis som vi gör med brandplanen.

Essunga, Nossebro skola, rektor Tina Ljungsberg:

ANNONS

Vi hade säkerhetsrutiner sedan tidigare, utarbetade tillsammans med kommunens säkerhetssamordnare. Nu uppdaterade vi dem, vilket ledde till att vi skaffade larmanordning via mobiltelefon.

Altorpskolan, Herrljunga, dåvarande rektor Malin Lindberg:

Vi hade en fortbildningsdag för all personal, där polisens insatsledare som varit på plats i Trollhättan deltog. Han beskrev vad som hade hänt, hur Kronans personal agerat och efteråt diskuterade vi vilka slutsatser vi kunde dra.

Därefter beslöt vi om ett antal förändringar. Tidigare hade vi ett digitalt system för låsning som en annan instans skött, nu har vi sett till så att vi själva kan låsa hela skolan via våra datorer vid ett angrepp.

Vi har diskuterat igenom inrymning, hur det skulle gå till, och testat olika signalsystem för inrymning. Vi har även gått igenom alla dörrar och sett till så att det inte finns några som inte är låsbara. Vi har undersökt möjliga uppsamlingsplatser vid utrymning.

Vi har också slagit fast att ansvaret vid ett angrepp inte är rektorns, utan att den första personen som hamnar i situationen har ansvar för att fatta ett beslut.

Mölnlycke, Ekdalaskolan, rektor Mikael Svensson:

Vi har förstärkt antalet mat- och rastvärdar och sett över våra öppettider.

Skolan är ingen offentlig plats, många skolor är ganska gamla och utformade efter hur samhället såg ut då, de har många ingångar. Därför kan man behöva se över vilka ingångar som ska vara öppna, vissa kanske ska vara låsta, andra ska vara öppna vissa tider.

ANNONS

Men egentligen är det generellt säkerhetsarbete som inte har med den här hemska händelsen att göra.

Karlsborg, Carl Johanskolan, tf rektor Kajsa Eriksson Larsson:

Jag har bara varit rektor i ett halvår så jag har inte varit med hela vägen, men så vitt jag vet har vi inte gjort några förändningar.

Men vi har just haft en dragning där folk från Trollhättan kom hit och berättade om krisarbetet för oss och för några andra kommuner. Men det var inriktat på just krishantering via POSOM-grupperna. (POSOM syftar på psykiskt och socialt omhändertagande och POSOM-grupperna erbjuder stöd vid chock och kris).

Vi pratar dock mycket om säkerheten. Vi har till exempel diskuterat olika larmanordningar men inte hittat någon bra lösning, så vi är inte där alls än. Dessutom är vår skola gammal och vi är på väg att bygga en ny. Då ses säkerheten över i samband med det.

Lerum, Torpskolan, rektor Anders Hurtig:

Ja, när direktiv kom från Skolverket satte vi igång direkt - vi rektorer i Lerum tillsammans med polisen i Göteborg. Vi ville skapa en mental och fysisk förberedelse på att något kan hända. Sedan började vi gå igenom vad som behövs på respektive skola. Det är där vi är nu.

ANNONS

För vår del på Torpskolan har vi inte jobbat med eleverna utan bara med de vuxna. Men eleverna är nog nästa steg. Alla vet vad som hände i Trollhättan. Efter det vet de att om det kommer ett larm ska man ut, och man ska lyssna på de vuxna.

Vi vuxna har jobbat med hur vi ska agera vid olika scenarier. Vi har gått igenom hur skolan fysiskt ser ut. Pratar vi om B-längan ska alla veta vad det är. Vår skola är från -53 och har otroligt många fönster och ingångar - vill man ta sig in här så gör man det.

Vi har också jobbat med Run Hide Fight – att i första hand få med så många som möjligt ut, i andra gömma sig i skolan och i sista hand ta striden. (Run Hide Fight är en amerikansk film framtagen av Departementet för inrikes säkerhet samt FBI).

Vad gäller larm och lås har vi funderat på det. Under åren har vi varit på studiebesök i Kanada och USA där man ibland har två larm, ett för inrymning och ett för utrymning. Men i svenska barn är det hårt rotat att kommer det ett larm så går man ut – så vi ändrar inte på det. Vi behåller också allanropet, högtalarsystemet, till alla klassrum.

ANNONS

Vi arbetar utifrån Skolverkets material och Lerums rektorer har träffat de två poliser i Göteborg som utbildar i frågor om våld i skolan.

Det är otäckt att tänka tankar om att vi kan drabbas, men vi måste börja göra det.

Lysekil, Gullmarsskolan, rektor Ann-Charlotte Mellgren Sernemo:

Vi hade redan sett över våra säkerhetsrutiner men den här händelsen gjorde att vi gick igenom dem igen, för att se att om de verkligen fungerar. Vi pratade om det med personalen på arbetsplatsträff och med eleverna i klasserna.

Vi gjorde riskanalyser och kom fram till att vi oftast fokuserar på utrymning om något händer, men nu funderade vi även mycket över inrymning, alltså att man stannar inne vid ett angrepp. Det har vi nu lagt in i vår rutinkatalog. Eleverna ska t ex inte springa ut i korridoren och kolla om något händer, det är lärarens uppgift att kontrollera. Vi har alltid vuxen personal i korridorerna som har bland sina arbetsuppgifter att ta emot folk, kolla vem de är, se till att obehöriga inte kommer in. De skulle upptäcka om något hände.

Några månader efter attacken i Trollhättan hade vi en incident här, någon öppnade en dörr och slängde in en smällare som small av i korridoren. Det var mycket obehagligt men blev också en bra övning. Eleverna fick inte springa ut och kolla vad som hänt, de fick läraren kontrollera.

ANNONS

Det som hände i Trollhättan skulle ju faktiskt kunna hända precis varsomhelst.

Alingsås, Gustav Adolfsskolan, rektor Isak Esbjörnsson Bjärmark:

Vi har framförallt pratat ihop oss kommunal nivå, haft utbildning tillsammans med polisen om vad som ska vara vår långsiktiga plan för sådana här händelser.

Dessutom har uppmärksamheten ökat generellt. Redan tidigare var besökare tvungna att anmäla sig i förväg, kommer någon frågar vi "Vem söker du?" Det har blivit än mer viktigt efter händelsen i Trollhättan.

Mest konkret är att varje lärare fått en mobiltelefon, som de ska ha med överallt, även på lektionerna. Där ligger allas nummer inlagda så att de kan nå varann om något inträffar. Tidigare hade de bara fasta telefoner.

Tibro, Nyboskolan, rektor Mikael Barkman:

Nej, vi har inte ändrat något på grund av det som hände i Trollhättan. Vi har haft lite bråk på skolan nu så vi skickar ut lärarna lite mer.

Den dag det hände var lärarna lite fundersamma, behövde vi göra något? Men vi bedömde att vi inte behövde göra något på skolnivå då.

Floda, Alléskolan, rektor Thomas Blomqvist:

Diskussionerna pågår fortfarande. Vi har idag inget system för inrymning, ingen särskild signal eller liknande. Tidigare hade vi ett gammalt kommunikationssystem till alla klassrum men det togs bort för kanske tio år sedan. Så detta diskuterar vi.

ANNONS

Vi har även haft diskussioner med eleverna. Det finns klasser och elever som velat ha låsta klassrum, t ex om deras klassrum ligger nära ytterdörren. De som velat det, har fått det.

När vi förra året gjorde vår trygghetsenkät såg vi att siffrorna sviktade för första gången på många år. Vi trodde att det kanske var t ex ökad skadegörelse som låg bakom, eller att det fanns elever som varit hotfulla mot yngre elever. Men när vi rektorer satte oss med elevrådet för att prata om vad som blivit värre fick vi svar som: IS närvaro, skjutningarna i Göteborg och attacken mot Kronan i Trollhättan. Detta påverkade tryggheten och trivseln för eleverna.

Jag vet dock inte om några klassrum fortfarande är låsta, men precis efter händelsen så var de det.

Vi är på jakt efter ett system för inrymning. Vi har inte hittat ett sätt att nå ut med att det är inrymning som gäller, istället för utrymning. Om hotfulla personer vistas i korridorer eller på skolgården, vi använder brandlarmet och alla springer ut rakt i famnen på dem – det vore ju katastrof.

Vi hade ett bombhot för ett tag sedan och då använde vi brandlarmet eftersom alla skulle ut. Det fungerade jättebra.

ANNONS

Det vi behöver är ett internt kommunikationssystem som kan nå ut till alla, säkerhetsansvarig i Lerums kommun driver det arbetet.

Diskussionen om skalskydd, att låsa ytterdörrar, för inte vi i det här läget. Men jag vet att en del andra skolor gör det.

Tidaholm, Forsenskolan, rektor Stefan Kristoffersen:

Sedan attacken i Trollhättan jobbar vi med Skolverkets direktiv om inrymning, utrymning m m. Nu väntar vi på återkoppling efter en stor övning i inrymning i Lidköping, erfarenheterna därifrån ska styras ut till skolorna i Västra Götaland och Skaraborg.

Utrymning har vi övat i många år, de övningarna tog rejäl fart efter Backabranden. Då kom direktiv om en brandövning per termin. Efter Kronan har vi nu fått direktiv från vår lokala nämnd att även öva inrymning en gång per år.

Vi ser även över vårt låssystem.

Mölndal, Kvarnbyskolan, rektor Ulf Berggren:

Efter händelsen i Trollhättan tog vi upp frågan på en rektorskonferens, vi har gått igenom skolverkets skrift om väpnat våld i skolan. Har även tagit upp den med personalen på arbetsplatsträff.

Vi har tagit upp möjliga scenarier men inte övat praktiskt.

Tjörn, Häggvallsskolan, rektor Elisabeth Wikberg:

Redan före händelsen i Trollhättan hade vi förbud för obehöriga att vistas i skolan. Ska man vistas i skolan som besökare måste man göra upp det med mig först, och sedan gå runt med en besökslapp medan man är här.

ANNONS

Efter händelsen öppnar vi inte lika tidigt på morgonen. Städpersonalen som är här innan skolan börjar tyckte att det kändes lite kymigt att vara ensamma härinne, så vi har låst alla dörrar utom huvudentrén.

Samtidigt är detta ett allaktivitetshus så det är svårt att ha koll överallt. Det ska ju också vara tillgängligt.

Nytt efter Kronan är också att vi pratat om hur man kan låsa in sig om det händer något.

Tranemo, Tranängskolan, rektor Jonny Axelsson:

Nej, vi har inte ändrat några rutiner. Redan innan hade vi det så att den som vill besöka skolan ska söka upp expeditionen och få en besöksbricka. Men det hade ju knappast hindrat killen i Trollhättan.

Vi har en öppen skola, inga lås. Däremot har vi, efter att en stöldliga stulit dator från västsvenska skolor, kameror i alla korridorer och elevutrymmen.

I vår krisgrupp har vi haft möten med rubriken Om det värsta skulle hända. Men det hade vi även före Trollhättan för då handlade det om skolskjutningar.

Mellerud, Rådaskolan, rektor Robert Olsson:

Ja, ganska omgående efter attacken ändrade vi våra låsrutiner. Vi har många dörrar och numera är vissa alltid låsta.

Dessutom har vi kartlagt våra rutiner och upprättat en åtgärdsplan mot hot och våld.

ANNONS

Lilla Edet, Fuxernaskolan, rektor Anneli Eriksson:

Vi var redan på väg mot ökad säkerhet före attacken i Trollhättan, vi hade beställt namnskyltar och mobiltelefoner till all personal. Även besökare måste ha namnskyltar som de får i receptionen.

Men vad vi också gjort är att vi låst dörrar och bara lämnat huvudingången öppen. Vårt hus sitter ihop med mellanstadiebyggnaden, numera behöver man en tagg med en kod för att gå emellan.

I Trollhättan uttalar sig Andreas Gleisner, informatör på utbildningsförvaltningen, för skolornas räkning:

Vi har 18 grundskolor, jag har inte koll på vad alla gjort. Men direkt efter attacken hade vi en del ryktesspridning, händelser och hot om händelser som vi hanterade i diskussion med polisen. Så här i efterhand bedömer nog polisen det som mer eller mindre dåliga skämt.

Det gjordes då åtgärder på vissa skolor i stan, men sedan sommaren har jag inte hört något sådant.

Vi har sett över rutiner men inte gjort några större förändringar, vi tyckte att vi hade rutiner som var tillräckliga. Det enda ställe jag vet var Kronan som gjorde vissa fysiska justeringar i byggnaden.

Ljungskile, Linnéaskolan, rektor Maria Kjörk:

Uddevalla kommun hade redan säkerhetsrutiner som var bra, men de aktualiserades i samband med Kronan. Vi har prioriterat upp dem sedan dess genom att prata om dem, och se till så att dokumentet finns med i vardagsarbetet.

ANNONS

Mariestad, Tunaholmsskolan, rektor Anna Benedetto:

Ja, vi ändrade rutiner. Efter Kronan har vi skyltar på alla dörrar där det tydligt framgår att skolan inte är allmän plats. Dessutom ska alla som vistas här ha en namnskylt – vi som jobbar här liksom t ex teknisk personal som kommer in för att göra ett jobb. De som inte hör hit hänvisar vi ut.

Dessutom har kommunen en rutin när det gäller hot och våld som vi följer. Vi får kontinuerlig utbildning i frågan via kommunens säkerhetssamordnare.

Töreboda, Centralskolan, tf rektor Leif Carlsson:

Vår personal hade en genomgång av säkerhetsrutinerna tillsammans med säkerhetssamordnaren, som är gemensam för Töreboda, Mariestad och Gullspång.

Lokalmässigt har vi inte gjort något. Men vi håller på att renovera en stor del av skolan nu, och då får vi ett annat skalskydd. Istället för vanliga nycklar kommer personalen att ha brickor med kod. Men så hade det kanske sett ut även om attacken i Trollhättan inte hänt.

Kungsbacka, Hedeskolan, rektor Cecilia Widh Persson:

Efter attacken i Trollhättan reviderade vi vår handlingsplan mot hot och våld. Vi hade också en övning på en arbetsplatsträff där vi tränade inrymning. Polisen deltog i arbetet med handlingsplanen och även vid övningen.

Vi iscensatte ett rollspel där två personer agerade förövare och attackerade skolan. Efteråt hade vi gruppdiskussioner där vi pratade om vilka förväntningar som finns på personalen i en sådan situation. Polisen var tydlig med att oavsett handlingsplaner så är det svårt att agera kallsinnigt i ett skarpt läge. Men vi har försökt träna oss på det också. Vid nästa arbetsplatsträff är det dags igen.

ANNONS

Om personalen upplever sig som säkrare nu vågar jag inte svara på, men vårt systematiska kvalitetsarbete visar att övningen vi hade var framgångsrik.

Kållered, Hallenskolan, rektor Jeanethe Bergman:

Vi har tre stora ingångar, på två av dem har vi satt begränsade öppettider så att bara en ingång är öppen efter kl 16 då det bara är mindre barn på skolan.

Dessutom har vi som önskemål att om det kommer t ex personal från Mölndals stad som ska besöka skolan så ska de ha namnbricka på sig. Vi vill att alla besökare kommer förbi administrationen men det har väl fungerat sådär. Vi påminner ofta om det.

Uddevalla, Sommarhemsskolan, rektor Marika Delvret:

Vi diskuterade inrymning, hur skulle en sådan se ut, vad gör man? Därefter gjorde vi en handlingsplan. Diskussionerna skedde med personal och krisgrupp.

Vi tittade även över möjligheterna med olika typer av låsning. Men vi kom fram till att eftersom vi inte har helikopterperspektiv på skolan, vi vet inte var alla befinner sig, så kan vi inte låsa. Det skulle ju kunna innebära att vi låste ute hjälp. Därför är inrymning och förskansning i klassrummet det vi främst tänkt på.

Göteborg, Kärralundsskolan, rektor Anders Liljenberg:

Ja det måste jag ändå säga, samtal har skett.

ANNONS

Inte konkret, men vi har ju pratat om detta förskräckliga och hur man kan hålla uppsikt. En medvetenhet på det sättet. Men låsning, låsbrickor och annat – nej.

Göteborg, Hjällboskolan, rektor Nils Kaiser:

I grunden nej. Det är alltid någon i personalen som möter upp personer som kommer till skolan så vi låter inte vem som helst vandra runt, därför har vi inte skärpt upp. Däremot har vi pratat om händelsen men vi har inte gjort på något annat sätt här.

Partille, Ugglums skola, rektor Joakim Ryttsén:

Man kan väl säga såhär att vi inte gjort stora förändringar. Men däremot har vi varit noga med att gå igenom de vi har, både på kommunnivå och i skolan.

Stenungsund, Kristinedalsskolan, rektor Anna Rudolfsson:

Vi har haft diskussioner i kommunen om att man ska göra kommungemensamma riktlinjer för det men det har inte kommit färdiga sådana ännu. Vi har varit och tittat på skolan om det har funnits några speciella tankar, annars är det inget som har ändrats.

Partille, Björndammens skola, rektor Erica Gustavsson:

Innan och även efter har vi mycket mer tankar kring den här typen av händelse och man är mer förberedd än vi varit tidigare. Det ligger i arbetet i krisplanen, tankar finns där.

ANNONS

Göteborg, Nordhemsskolan, tf rektor Rickard Öh:

Det som hände i Trollhättan var fruktansvärt. Diskussionerna efter händelsen kan inte ha undsluppit någon skola, Nordhemsskolan var inget undantag. Bortsett från det fortlöpande säkerhetsarbetet på skolan så vidtogs inga ytterligare förändringar i våra säkerhetsrutiner.

Tanum, Hamburgsundskolan, rektor Sven-Eric Olsson:

Ja, det har varit ett arbete i hela vår kommun där vi har sett över säkerheten. Vi hade redan sedan tidigare en plan mot hot och våld och den har vi gått igenom igen.

Inga dramatiska förändringar, vi har diskuterat om vi ska ha låsta entrédörrar men kommit fram till att vi ska ha det öppet. Små justeringar i våra planer har vi gjort. Vi har hållit oss de till rekommendationer som Skolverket ger och utifrån det justerat vår plan mot hot och våld.

Partille, Furulundsskolan, rektor Leif Engdahl:

Vi pratade om det. Om säkerhetsrutiner, att uppmärksamma vilka som besökte skolan, tog upp saker om ensamarbete och liknande saker.

Göteborg, Böskolans friskola, rektor Eva Eriksson:

Ja, det kan jag säga att vi har. Vi har i vår plan för sådana här situationer numera även en inrymningsrutin. Man kan faktiskt hamna i ett läge där man behöver kalla in elever. Plus att vi gick igenom väldigt noga hur vi hade det och tyckte vi hade bra rutiner, men det blev ju väldigt aktuellt då så vissa saker vässade vi.

ANNONS

Men vi har lagt till det där just med uppmärksamhet. Vi är en liten verksamhet och vi har bra rutin och god uppmärksamhet när det rör sig om folk som inte är bekanta i skolan.

Göteborg, Gårdstensskolan, tf rektor Susanne Bergvall:

Vi har blivit mer noga när vi ser folk som inte ska vistas på skolan, vi frågar vad de gör där. Vi uppmanar alla att komma vägen via expeditionen och anmäla sig och också ha någon form av besökslapp för att hålla bättre koll på vilka som finns på skolan.

Grästorp, Nya Centralskolan, tf rektor Per Lund:

Ja, dådet ändrade faktiskt våra rutiner. Jag har varit en del av verksamheten och det som hänt på skolan sedan förra året är att vi har lite andra rutiner när det gäller utrymning. Vi har försökt lägga in att vi inte bara har brandutrymning utan att vi också har ett tänk kring om det skulle uppstå en liknande situation. Det finns med tankar och idéer kring de rutinerna. Det är klart man varit extra skärpt här.

Göteborg, Guldhedsskolan, rektor Viktoria Holmesten:

Det har ju gjorts en plan utifrån Göteborg. Man har tagit ett centralt tag om det här och gjort en handlingsplan kring detta som vi gått igenom om det nu skulle hända något liknande hur ska vi då agera.

ANNONS

Det finns många ingångar på skolan men där vår huvudingång är så är det bemannat större delen av dagen. En person går fram och frågar vem besökarna är och vem de vill träffa.

Göteborg, Frölundaskolan, rektor Niklas Nyqvist:

Både ja och nej. Vi har ju förtydligat vår hot- och våldsplan, det har vi gjort. Men vi har ingen stängd skola. Vi har en skola med flera byggnader som gör att eleverna rör sig mellan byggnaderna beroende på vilka ämnen de har, så det är svårt att ha stängt. Hade vi haft en enda byggnad kanske vi tänkt annorlunda.

Vi har en skolvärd som finns i vår entréhall hela skoldagen så han är uppmärksam på om det kommer in någon som inte hör hit.

Gullspång, Gullstensskolan, rektor Pia Ahlqvist:

Nej faktiskt inte, utifrån att vi hade ett bombhot året innan så var vi väl ganska bra rutiner. Inte riktigt samma kanske men det är klart att vi tog upp och tittade på det ytterligare. Så jag kan inte påstå att vi ändrat något.

Göteborg, Gamlestadsskolan, rektor Susanne Hjalmarsson:

På sätt och vis ja. Vi har namnbrickor till personalen så alltid när det kommer gäster hänvisas de till vår expedition för att ha gästbricka. Är det folk här utan namnbricka ska vi uppmärksamma dem.

ANNONS

Vi har blivit mer noggranna med det efter händelsen i Trollhättan.

Göteborg, Brunnsboskolan, rektor Lars Ljungberg:

Ja, vi har ändrat. Vi har skärpt rutinerna för besökare i skolan, alla måste passera receptionen och förklara sitt ärende om de inte är behöriga. Och behöriga att vistas på skolan är elever och personal.

Vi har elevvärd på heltid i korridorerna, ser de någon som inte är vår elev eller en främmande som inte har en besöksskylt på sig ska de genast kontakta den personen och fråga vad den här för ärende och hur den kom in i skolan utan skylt. Vänligt men bestämt.

Vi går och väntar på att få taggar, som skall vara som snäpplås som automatiskt slår igen vissa dörrar vissa tider på dagen. Nu har vi manuella dörrar.

För verksamheten som har med den sena skoldagen att göra, som musik och hemspråk, kommer samtliga dörrar att stängas så bara en är öppen för besökare.

Och det här taggsystemet gör att vi väldigt lätt kan kontrollera inflödet till skolan. Är det en krissituation så kan vi via en knapptryckning låsa samtliga dörrar på hela skolan.

Göteborg, Toleredskolan, tf rektor Ola Sundberg:

Ja, attacken har ändrat en del. I stadsdelen bildades en grupp som fick i uppdrag att jobba med och titta på det. Rent konkret på skolan är det mer att vi har en annan uppmärksamhet. Vi har så många ingångar här att vi inte har låsta ingångar eller så. Det är komplext att göra om det helt och hållet.

ANNONS

Övergripande kan man säga att det blivit en förändring och en annan uppmärksamhet. Och en säkerhetsgrupp jobbar med frågan, men det är Lundby som stadsdel som jobbar med det.

Falköping, Centralskolan, rektor 6-9, Henrik Rydberg:

Framför allt centralt har man ett arbete kring säkerhet som blivit aktualiserat. Alltså på förvaltningsnivå. Där har man påbörjat ett arbete med en säkerhetsansvarig i kommunen som jobbar med frågorna. Jag kan hänvisa vidare till Yvonne Hogler på förvaltningen. Det har blivit mer att vi hänvisar vidare sedan händelsen.

På skolan har vi sett över våra rutiner, det gör vi ändå, men det är klart att det aktualiserar. Vi jobbar i arbetslag på skolan kring hot och våld och så. Vi har olika planer.

Sen har vi blivit mycket noggrannare med att vara uppmärksamma på obehöriga som inte har ett vanligt ärende. Vi har alltid varit bra på att fråga de som kommer. Vuxna (förutom föräldrar) har skyltar och namnskyltar.

Färgelanda, Valboskolan, rektor 7-9, Wiveca Doyle:

Vi jobbar med en handlingsplan mot våld och hot om våld. Ska lyfta detta. Det är sånt man skulle jobbat med i alla fall, kris och riskbedömning. Sen var det otäckt med attacken, det låg nära geografiskt.

Vi har till exempel namnbrickor, med namn och titel, på gäst och vikarie. Det är bra att veta vem folk är, det är en säkerhetsaspekt. Blev faktiskt introducerat nu, det här läsåret, i hela kommunens skolor.

ANNONS

Lerum, Lekstorpsskolan, rektor Martina Skogberg:

Inte ändrat, men är lite duktigare på att uppdatera rutinerna, på att prata om fara. Förut var det mer att vi tränade utrymning. Också fått förstå att man måste klara en inrymning, att inte alla ska springa ut om det finns någon utanför med vapen, till exempel. I samband med en arbetsplatsträff har vi pratat om att det finns fler scenarier än vad man visste innan.

Egentligen är det en huvudmannafråga – Lerums kommun har gett jättebra stöttning till chefer för att arbeta med frågorna. Sen har skolorna ett frirum att göra själva åtgärden, att anpassa beroende på elever och ålder.

Konkret förändring? Nej, här ute på landet, tycker jag inte att det är någon skillnad. Det var precis efteråt vi tog upp det med eleverna, när de var oroliga. Men här är det större risk att andra saker händer än detta. Tack och lov, egentligen.

Mark, Fritslaskolan, rektor Yvonne Nilsson:

Ja, vi gjorde färgade skyltar, stoppskyltar, att sätta på alla dörrar in till skolan. Där står att alla som inte arbetar på skolan måste gå till receptionen för att få en besöksskylt. Oavsett om det är någon som kommer från kommunen, eller som jobbar med byggnaden ska den ha en skylt. Personalen har blivit bättre på att vara uppmärksam på om de ser okända människor.

ANNONS

Vänersborg, Vänerparken, rektor Åsa Dahlgren:

Vi har en krisplan som vi arbetar fram varje år. Det har vi som en rutin, att vi reviderar den. Händelsen har gjort oss väldigt medvetna om att vi måste vara ordentligt förberedda på att det kan komma både yttre och inre hot. Men vi har ju inte haft inte haft något liknande här.

Åmål, Kristinebergsskolan, rektor Henrik Larsson:

Vi uppdaterar systematiskt och utvärderar med brandskyddsansvarig. Om den enstaka händelsen har fört med sig en förändring i sig kan jag inte svara på. Men vi hade en övningsutrymning senast i fredags. Räddningstjänsten var med, sitter tillsammans med personal och utvärderar. Hänvisar vidare till Catrin Eriksson, förvaltningschef, barn- och utbildning, Åmål:

Vi har inte ändrat, men tittar på möjligheter att utveckla inrymningslarm. Detta finns med i processen kring att vi ska bygga en ny skola. Men vi var ganska bra igång med våra rutiner redan innan.

Kungsbacka, Hålabäcksskolan, rektor Jerry Spekal:

Det viktigaste som har skett är att vi har börjat prata om begreppet inrymning. Att man pratat och lyft frågan om denna möjlighet, att detta kan ske. Men jag kan inte säga att vi har några avgörande förändringar kring vårt skriftliga arbete.

Namnbrickor är en nyhet, de har beställts till personalen, men detta är inte kopplat till händelsen i Trollhättan. Vi arbetar alltid med att uppmärksamma besökare. Inte heller bara utifrån denna fråga, utan även för att välkomna personer till skolan.

ANNONS

Landvetter, Landvetterskolan, rektor 7-9 Frans Stjerna:

Ja, vi har rutiner och dem har vi ändrat. Vi har mer kontroll nu, vi har väldig koll på vilka som kommer till och från skolan. Ska du till skolan ska du anmäla det. Det gör du till vår expedition. Det är alltid jag eller någon annan rektor som godkänner, man får intyg från mig om att man får vara här.

Det är väldigt begränsat vilka som kommer hit. Det har varit så tidigare också, men när saker händer ser man ju över rutiner och stärker dem. Fritidspersonal och ungdomsarbetare rör sig i korridorerna, vi försöker ha uppsikt så att inte några obehöriga rör sig i lokalerna. Vi ser över detta kontinuerligt.

Mölndal, Sörgårdsskolan, rektor Eva Bergman:

Har ändrat säkerhetsrutinerna, men inte enbart på grund av trollhättehändelsen. Man pratar om ett skalskydd på skolan – tidigare hade vi ett manuellt med en överlåsnyckel. Nu har man installerat en kortläsare istället. Man öppnar alltså inte med nycklar utan trycker på en knapp. Detta gör också att det kan finnas en funktion med inlåsning, om man skulle behöva stänga någon ute.

Detta har vi gjort av många skäl, de hot som finns mot en högstadieskola med obehöriga som kommer in. Behöver inte vara med vapen, utan det kan handla om att man vill stjäla. Eller att man, vilket händer, har kontakt med någon på nätet, vet att denne går på den här skolan och vill göra upp i någon bemärkelse.

ANNONS

Vi har ju säkerhetstänket, för några år sedan hade vi en person som gick in som var drogpåverkad. Regeln är då att vi ska avvisa personen, skolan ska inte ha obehöriga inne. Men efter Trollhättan har samtalet förändrats, vi samtalar mer om detta, både lärare och elever.

Falköping, Gudhemsskolan, rektor Claes Hagman:

När det här skedde träffades vi i ledningen, tillsammans med förvaltningen, och diskuterade hur vi hade det med rutiner. Det togs fram ett material vi skulle jobba med. Vi fick en bok till oss, jag tror att det var på uppdrag av Skolverket, där det stod tydligt hur man kan tänka, hur man på skolorna kan göra.

Likväl kan jag, utifrån rollen som rektor, säga att det är väldigt svårt att hantera. Tydligt att skolan är ju ingen arena där man kan komma och gå. Vi är noga med att fråga om personer kommer in, vad de har för ärende. Vi har en fördel i den lilla skolan, med få elever, att ha ganska bra koll.

Vi har numera elektroniska lås, men vi har inte på något sätt utökat bevakningen. Det kommer mer och mer – tidigare har vi diskuterar utrymningsövningar, men nu har vi också inrymningsövningar. Man vrider på frågan, hur man kan skydda sig på det här sättet, det har inte varit aktuellt tidigare.

ANNONS

Vårgårda, Gullhögskolan, tf rektor, Lena Asthré:

Ja, jag kan säga att det delvis har förändrats, tidigare har vi inte haft inrymning i krisplanen. Utrymning har alltid funnits, men nu alltså även inrymning.

Vi är lite snabbare med att rapportera uppåt till ledningen, centralt i kommunen, om något händer, så att de ska vara beredda.

Kungsbacka, Varlaskolan, rektor Elisabeth Teghult:

Vi är en centralt placerad skola, ligger ganska nära Kungsmässan. Ibland får vi oväntat besök, ungdomar som kommer hit, bussarna går ju till centrum. Vi är väldigt noga med att vi använder våra namnskyltar. Vi frågar alltid, om vi märker att någon inte hör till skolan. Det ser man ganska snabbt, då är de inte helt säkra på var de ska gå. Man får inte vistas i skolans lokaler om man inte har anmält sig.

Det är många saker som påverkar att vi är mer på tårna. Den stora flyktingvågen, de rasistiska sakerna som hänt, människor som förstört för flyktingar. Vi är mer alerta för oväntat besök. Det blev nyligen upphaussat, attacker i Kungsbacka som fick mycket uppmärksamhet.

Sen tänker jag att det är lite förhöjt säkerhetsläge i hela världen, med alla attacker som varit. Man tänker mer på säkerhet nu.

ANNONS

Inrymning? Inte haft någon sån övning, men tror att alla skolor är lite mer på alerten. Vi har två skolvärdar i vårt kafé. De är ute mycket på skolan.

Kungsbacka, Vittra Forsgläntan, rektor Sandy Björnwall:

Dels har det påverkat våra krisplaner och policies, det har också fått oss att jobba mer aktivt med dessa, och gjort dem mer levande. Vi har en lite annorlunda situation, med ljusa lokaler och stora fönster, så där fungerar det inte riktigt att gömma sig i klassrummen, på samma sätt som för andra skolor.

Vi har haft en ökad diskussion, men hade ett aktivt arbete redan innan. Vi är en lugn skola med tydliga kärnvärden. En konkret förändring är att vi håller dörrarna låsta. Efter Trollhättan var vi mer måna om att hålla koll på detta.

Göteborg, Fenestra Centrum, rektor Helene Ottersgård:

Ja det har vi väl gjort förändringar på det viset att vi har sett över rutinerna. Bland annat har vi skaffat bricklås, vi låser upp med personliga brickor. Vi för en diskussion om detta att det kommer in folk utifrån, det är ett dilemma vi måste fortsätta fundera kring. Vi har varit förskonade från allvarliga händelser, men insikten finns om att det kan komma.

ANNONS

Vi har även tittat på samverkanssystemet inåt. Dilemmat där, med brand ska vi ju ut så fort som möjligt, men i det här fallet handlade det ju om att låsa in sig. Göteborgs stad har tagit fram rutiner som vi tittat på. Det kom häromveckan en handlingsplan mot våld och hot. Vi ska titta på den här också.

Falkenberg, Apelskolan, rektor F-5, Madeleine Hyllsjö:

Ja, vi har ändrat. Vi har bland annat sett till att alla pedagoger och anställda har namnskyltar på skolan. Pedagoger som möter människor som de inte känner igen går fram och pratar med dem, och frågar vad de gör här på skolan. Vi lyfter också upp vad eleverna oroar sig för. Vi har ju det här med clowner nu, som eleverna är bekymrade för. Vi tar upp och frågar om det. Det är egentligen inte så stor skillnad, mer att vi är mer medvetna om det.

Varberg, Kunskapsskolan, rektor Niklas Dahlström:

Nej, jag kan inte påstå att händelsen har påverkat, att vi har gjort något annorlunda. Vår skola är ju designad så att vi har koll på att vilka som kommer in. Mitt rum är inglasat, så vi ser och fångar upp de som kommer in i byggnaden. Har inte behövt öka den säkerheten.

ANNONS

Vi har en central organisation som gör att alla kunskapsskolor kan få in information om något skulle hända, så om det skulle vara några konstigheter känner jag att jag har bra stöd.

Halmstad, Furulundsskolan, rektor, Per Werger:

Jag har varit rektor i två månader, så kan inte ge något konkret exempel. Det jag tänker på att vi har med oss efter händelsen är att vara bättre på att reagera på om någon obehörig rör sig på skolan. All personal har namnskyltar, och vi har en rutin för att alla lärare ska ta direktkontakt om de ser någon obehörig på skolan.

ANNONS