Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Hittills över 200 personer hört av sig till Trafikverket efter stenskott på riksväg 40. Bild: L-G Johansson

122 personer kräver skadestånd – efter haveriet på riksväg 40

Minst 122 personer har krävt skadestånd hos Trafikverket sedan de fått sina bilar förstörda på riksväg 40. Det kan dröja ett halvår eller mer innan de får veta om de får ersättning eller inte.

Det var natten mot den 26 september som det gjordes omfattande underhållsarbeten på riksväg 40 mellan Bollebygd och Viared.

Men när vägen öppnades tidigt på morgonen var arbetet inte klart.

Ett stort antal antal bilister har berättar hur det likt en hagelskur smattrade av sten mot bilarna med skador på rutor och lack som följd. Dessutom blev bilarnas däck nerkletade med en tjäraktig klistrig massa full av stenar.

– Jag blev förskräckt när jag såg hur däcken såg ut. Det var en jättetjock beläggning full med stenar. Det ramlade av en stor klump från bilen som var cirka fyra centimeter lång och 1,5 centimeter bred, berättade Anna Levinsson, en av de drabbade.

Anna Levinsson fick sina däck nedkletade på riksväg 40. Bild: Mats Bengtsson och Anna Levinsson

122 vill ha skadestånd

Hittills över 200 personer hört av sig till Trafikverket om händelsen.

122 av dem har krävt skadestånd. 52 personer har ringt till Trafikverket i fallet och 35 har hört av sig skriftligt.

– Vanligtvis brukar det ta cirka två månader att få besked. Men är det en stor händelse med många skadeanmälningar, som i det här fallet, kan det dröja ett halvår innan man får veta om det blir ersättning eller inte. Det är det besked jag har fått av våra jurister, säger Fredd Larsson, projektledare vid Trafikverket.

Vill det sig illa kan det enligt Fredd Larsson ta längre tid än så.

– Snåriga fall med flera inblandade har en förmåga att dra ut på tiden – det kan dröja ännu längre, säger han.

I grunden finns en oklarhet om vems fel det var att bilisterna drabbades. I potten ligger stora belopp i form av skadestånd.

"Vägen borde aldrig ha öppnats"

– Entreprenören borde aldrig ha öppnat vägen eftersom arbetet inte var klart. Att det skedde var något vi inte visste om, säger Fredd Larsson.

Efter händelsen skrev NCC i ett mejl till GP:

"NCC hade en tidsfrist för att släppa på trafiken igen efter nattarbetet och gjorde bedömningen att det var möjligt för bilisterna att köra på vägen i nedsatt fart som skyltningen angav."

Parterna har inlett interna utredningar för att syna överenskommelsen och respektive ansvar.

– Därefter väntar sannolikt juridiska och ekonomiska förhandlingar som alltså kan dra ut på tiden, säger Fredd Larsson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.