Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Åklagaren: Busschauffören var oaktsam

Åklagaren menar att busschauffören varit oaktsam och yrkar på villkorlig dom och dagsböter. Försvaret anser att utredningen är "förvånansvärt undermålig" och förväntar sig ett frikännande. Under onsdagen avslutades rättegången för bussolyckan i Sveg.

Den sju dagar långa rättegången efter bussolyckan i Sveg avslutades under onsdagen i Borås tingsrätt. En man i 65-årsåldern står åtalad för vållande till annans död, vållande till kroppsskada och vårdslöshet i trafik.

Dagen bestod av slutplädering där åklagaren Mikael Bäckström och advokaten Ulrik Smedberg sammanfattade sin bevisning. Som väntat går deras uppfattningar isär om vad som ligger till grund för bussolyckan för snart två år sedan.

– Enligt min mening är det ställt utom allt rimligt tvivel att det är trötthet och nedsatt vakenhet som orsakat olyckan. Det finns en direkt bevisning som visar på trötthetspåverkan, sa Mikael Bäckström och syftade till den trötthetsanalys som gjorts i samband med utredningen.

Kritiserar utredningen

Bäckström underströk att han inte påstår att chauffören somnat, men att han till följd av nedsatt koncentration haft svårigheter att framföra bussen. Åklagaren anser att chauffören borde ha förberett sin körning bättre – som i att ha tagit med sig kaffe eller frukt på resan.

I övrigt lade han fram delar av sin tidigare bevisning som syftar till att utesluta yttre omständigheter: det var fint väder under olycksmorgonen, bra väglag och bussen hade inga tekniska fel.

Advokaten Ulrik Smedberg menar dock att utredningen som gjorts inte är tillräcklig.

– Jag är förvånad över att såväl Statens Haverikommission som polismyndigheten i Jämtland har gjort en, som jag ser det, undermålig undersökning. Det finns väsentliga brister och luckor i utredningen, säger han och nämner som exempel två nödvändiga system på bussen som inte har undersökts.

Smedberg menar också att chauffören kört inom lagstiftningens ramar för kör- och vilotider, hade förberett sig på ett bra sätt inför resan och dessutom är en erfaren chaufför som är van vid nattkörningar.

En svår prövning för chauffören

Det faktum att hans klient endast drack lite vatten under hela resan förklarar Smedberg med att hans klient inte brukar äta eller dricka på nätterna.

Advokaten menar att åklagarens påstående blir svårt för rätten att pröva.

– Hade åklagaren påstått att han hade somnat hade det varit en sak. Men åklagaren begär att rätten ska pröva konsekvensen av att vara trött. Hur trött? Så trött att man kör av vägen, men inte så trött att man somnat eller nickat till.

Ulrik Smedberg berättar att hans klient nu är lättad över att rättegången nått sitt slut.

– Han mår inte alls bra men han är glad att det här är över. Det har varit en svår prövning för honom.

Åklagaren yrkar på villkorlig dom och dagsböter. Dom väntas den 17 april.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.