Parisbor och turister har under flera dagar inför den 5 december förberetts på den stundande storstrejken. Information har ropats ut på franska, engelska och tyska i högtalarna på huvudstadens tunnelbanestationer och franska medier har fyllts med tips på hur man tar sig fram under torsdagen.
Enligt Paris kollektivtrafikbolag RATP håller elva av stadens 16 tunnelbanelinjer samt stora delar av stadens pendeltågssystem RER stängt. Vissa tunnelbanelinjer går fortfarande, men med begränsad trafik. 90 procent av de nationella tågen ställs in. Dessutom är flera regionala tåg samt bussar inställda. Utöver det har många flyg ställts in.
– Trafiken i Paris kommer nästan att vara helt lamslaget. Det är inte många tåg eller tunnelbanelinjer den dagen, säger den fransk-svenske lokföraren Axel Persson som de senaste åtta åren har kört regional- och pendeltåg till Paris sydvästra förorter.
Fackförbund bakom storstrejken
En stor del av sin tid ägnar han åt fackförbundet CGT – ett av de största och mest stridbara i landet. Han är ordförande för CGT Cheminot (järnvägsarbetare) i bangården Trappes utanför Paris.
Det är CGT som tillsammans med fackförbunden FO, FSU och Solidaires uppmanar till storstrejken. Bakgrunden är president Emmanuel Macrons pensionsreform som skapar ilska bland franska löntagare.
Frankrike har idag ett av världens mest spretiga pensionssystem, enligt OECD – en internationell organisation för ekonomiskt samarbete och utveckling. Kostnaden för det franska pensionssystemet uppgår till 13,9 procent av BNP – att jämföras med Sveriges 7,2 procent.
Detta vill Macron komma rätt till med genom att sammanfoga alla landets 42 pensionsplaner till ett och samma. Det skulle göra systemet mer rättvist olika branscher emellan, menar den franska presidenten. Ett poängsystem införs också när förändringen genomförs 2025.
Möter stark kritik
Men reformförslaget möter stark kritik i landet. Inte minst bland fransmän som arbetar på RATP och det franska järnvägsbolaget SNCF som har egna pensionslösningar. Beroende på funktion är pensionsåldern inom järnvägen idag mellan 50 och 57 år.
I princip alla fackförbund har gjort tydligt att man kommer att försvara dagens särlösningar.
– Det är absurt att genomföra den här reformen med tanke på hur hög arbetslöshet vi har. Varför ska vi tvinga sjuka, skadade och gamla att jobba längre när så många unga och arbetslösa bara väntar på att få jobba? säger Axel Persson.
Han tror att strejken kommer att bli omfattande och pågå i flera dagar. Det som ger honom hopp är den transportstrejk som hölls i september – den största i Paris sedan 2007. Några dagar senare var det dags för strejk inom järnvägen och i mitten av oktober demonstrerade tusentals brandmän i centrala Paris.
Kan infiltreras av våldsamma grupper
Det utmärkande med torsdagens protest är att flera olika yrkesgrupper runt om i Frankrike strejkar samtidigt, däribland hamnarbetare, advokater, lärare, poliser, elektriker och renhållningsarbetare. Hundratals grundskolor i Paris håller stängt, enligt tidningen Le Monde.
Flera demonstrationer väntas och Gula västarna deltar också.
– Målet är att vi alla tillsammans ger oss ut på gatorna – med eller utan gul väst – för att stoppa pensionsreformen och andra ekonomiska orättvisor, säger advokaten och Gula väst-aktivisten Ann Sophie Bastin som bor i den nordfranska staden Lille.
Alla fransmän är inte lika entusiastiska över strejken. Parisbon och ingenjören Agathe Demont tar tunnelbanan varje dag för att ta sig till jobbet, men nu får hon promenera eller ta en elsparkcykel.
– Jag tror folk börjar tröttna på alla strejker, åtminstone är jag det! utbrister Agathe Demont och fortsätter:
– De blir så upprymda av sina strejker, men jag är osäker på att det slår mot rätt personer.
Den franska regeringen och polisen rustar för att det kan bli våldsamt på sina håll och ser risk med att extrema autonoma våldsgrupper som black bloc infiltrerar torsdagens protester.