NYPD-veteranen Jorma Huttunen om tunnelbanesäkerhet

Attentatet där tio människor sköts på i en tunnelbanevagn i Brooklyn är ovanligt. Men brotten i New Yorks kollektivtrafik skenar, enligt veteranpolisen Jorma Huttunen. Så arbetar myndigheterna med att stävja våldet.
– Helt omöjligt för polisen att kunna se och förhindra all brottslighet, säger han.

ANNONS
|

Med närmare fem hundra stationer och miljoner resenärer varje dag, är risken för attentat i New Yorks tunnelbana ett stort huvudbry för New Yorks polisväsende. Jorma Huttunen, överkonstapel och före detta polischef, har bland annat arbetat med att analysera behovet av säkerhet och kameraövervakning i stadens tunnelbanesystem. Han berättar att det är svårt att hantera säkerheten i ett av världens största system för kollektivtrafik.

– Attentatet i Brooklyn verkar vara vad vi kallar ett ensamvargs-attentat och de är väldigt svåra att kunna förutse och förhindra. Det hela försvåras av att attentatet skedde ombord på ett tåg och på perrongen, säger han.

ANNONS

Tränar på tunnelbanor

Enligt Huttunen är attacker i New Yorks tunnelbanesystem mer kaotiska per definition, eftersom de sker i små utrymmen.

– I detta fall använde gärningsmannen en gasgranat och vid en utryckning är det svårt att veta vilken slags gas det handlar om och om utryckningspersonalen behöver gasmask innan de kan börja hjälpa civila, säger Jorma Huttunen.

– Radio och kommunikationssystemen är också olika för poliser som jobbar under och ovan jord.

New York har ett av världens största kollektivtrafiksystem och New Yorks transitpolis är en av NYPD:s tre stora avdelningar. Enligt Huttunen tränar transitpolisen inför olika slags scenarion med bland andra New Yorks brandkår, FBI och andra myndigheter.

Tunnelbanan har ett stort antal uniformerade poliser som bevakar resenärer och som reser mellan stadens närmare fem hundra stationer, dessutom har transitpolisen, enligt Huttunen, även ett stort nätverk civilpoliser, som har i uppdrag att ha ögonen på allt från ficktjuvar till terrorister.

Skenande brottsstatistik

Och ett stort nätverk verkar behövas: Attacken i Brooklyn är en del av en skenande brottsstatistik i New Yorks kollektivtrafik. I kölvattnet av covid, har brott i kollektivtrafiken gått upp med 73 procent från 2020 till 2022 och tågstationer har varit skådeplatsen för ett antal omtalade händelser, däribland mord, under de senaste två åren.

ANNONS

De flesta New York-bor kan citatet “If you see something, say something”, fritt översatt till "om du ser något, säg något”, utantill. Informationskampanjen är en av New Yorks viktigaste brottsförebyggande kampanjer.

– Med nästan fem hundra stationer är det helt omöjligt för polisen att kunna se och förhindra all brottslighet och allmänhetens tips är väldigt viktigt för polisens arbete, säger Jorma Huttunen.

”Trots allt tryggt”

Trots incidenten i Brooklyn, menar han att New Yorks kollektivtrafik är ett tryggt system för stadens invånare.

– Man måste komma ihåg att miljoner människor använder kollektivtrafiken varje dag och händelser som den i Brooklyn händer väldigt sällan. Jag åker själv tunnelbana i stort sett varje dag. Jag brukar se mig omkring när jag stiger in i tunnelbanevagnen och jag försöker låta bli att titta på min mobiltelefon och istället se mig omkring i vagnen, säger han.

– Vaksam, snarare än paranoid, skulle jag säga.

New Yorks tunnelbanesystem

472 stationer

Drygt 6400 tåg

Medelantal resenärer per dag per år:

2019: Runt 5,5 miljoner per dag

2020: Drygt 2 miljoner per dag

Stationen med flest resenärer: Times Square, med 12 olika tåglinjer och

LÄS MER:Inga dödsoffer efter tunnelbaneskjutning

LÄS MER:Tio personer skjutna i tunnelbanan i New York

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS