Snart går Tyskland som på räls. Den nya Tysklandsbiljetten ger tillgång till all lokal och regional tågtrafik för drygt 500 kronor i månaden.
Snart går Tyskland som på räls. Den nya Tysklandsbiljetten ger tillgång till all lokal och regional tågtrafik för drygt 500 kronor i månaden. Bild: Michael Probst

Ny billig biljett ska få fler tyskar att ta tåget

Från och med den här veckan kan tyskarna köpa en månadsbiljett för all regional och lokal kollektivtrafik i hela landet – för drygt 500 kronor. Målet är att fler ska ställa bilen, men kritiker varnar för att kollektivtrafiken pressas till sina gränser.

ANNONS
|

Sommaren 2022 kunde tyskarna resa genom hela landet med kollektivtrafiken, för bara 9 euro. Den billiga biljetten blev en succé och fick till och med landets bilälskande boomers att ta tåget för att ta en öl i någon närliggande stad.

Turismen blomstrade, men inte helt utan kritik. På turistön Sylt gjorde den billiga biljetten att nya människor tog sig dit, och Deutsche Welle rapporterade om irritation över att punkare och andra systemkritiker semestrade på ön.

Tysklands ”9-Euro-Ticket” dansade en sommar, men lämnade tyskarna med ett sug efter mer. Nu har den fått en uppföljare: ”Deutschlandticket” – Tysklandsbiljetten. Samma koncept men till ett högre pris. 49 euro, cirka 500 kronor, för fri tillgång till all lokal och regional kollektivtrafik i landet.

ANNONS

Än billigare för pendlare

Sedan i måndags kan man förköpa biljetten, som blir giltig från 1 maj, rapporterar tyska medier.

– Den stora framgången med ”flat rate” för lokala transporter fortsätter. Folk vill ha Tysklandsbiljetten. I morse hade vi dubbelt så mycket trafik på våra digitala försäljningskanaler som en vanlig måndag, säger en talesperson för tågoperatören Deutsche Bahn till Tagesspiegel.

För arbetspendlare kan det bli ännu billigare, om arbetsgivaren bidrar. Som jobbiljett kostar Tysklandsbiljetten bara 34,30 euro, med förutsättningen att arbetsgivaren ger ett bidrag på minst 25 procent.

Bakom den nya biljetten ligger hårda förhandlingar om vem som ska stå för kostnaderna. Flera månaders debatt ledde fram till att den federala förbundsregeringen och alla förbundsländers egna regeringar kommit överens om att stå för halva biljettkostnaden var. Förra fredagen godkände förbundsrådet förslaget, och därmed låg den politiska vägen fri för biljetten.

Kritiken: Överfulla tåg och bussar

Tyska förbundet för transportföretag räknar, enligt Tagesspiegel, med att cirka 5,6 miljoner nya resenärer kommer köpa Tysklandsbiljetten, och cirka elva miljoner befintliga kunder kommer att gå över till att använda den. Kritiker fruktar att den billiga biljetten kommer leda till överfulla bussar och tåg.

– Bussar och tåg är redan proppfulla, särskilt under högtrafik, utbudet på landsbygden är magert och det saknas personal överallt, säger Stefan Körzell, styrelseledamot i den fackliga paraplyorganisationen Deutscher Gewerkschaftsbund till Tagesspiegel.

ANNONS

Även turister kan dra nytta av Tysklandsbiljetten, som är ett månadsabonnemang. Man måste dock komma ihåg att avsluta abonnemanget när man kommer hem.

LÄS MER:Bästa tipsen inför tågsemestern

LÄS MER:Tyskland skippar munskydd på tåg och bussar

LÄS MER:Retur för billigare tyska resbiljetter

LÄS MER:Trots succén – nu skrotas den billiga biljettsatsningen

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS