Jakten på polarskeppet Vega

ANNONS
|

Den 18 juni i år startade färden med segelbåten Explorer of Sweden från Göteborg. Samma båt som sommaren 2009 tog Skinnarmo genom nordostpassagen norr om Sibirien. Just den rutt som Adolf Erik Nordenskiöld avverkade 1878 – 1879 med fartyget Vega. Samma Vega som Skinnarmo nu ska försöka hitta på havsbottnen i Melville-bukten vid den grönländska västkusten.

Ola Skinnarmo och hans fem besättningsmedlemmar befinner sig nu bara någon dags segling från platsen där vraket efter Vega bör finnas. På en förvånande tydlig telefonförbindelse berättar han om sista delen av expeditionen som börjar inom någon dag.

– Vi är i Upernavik, den sista utposten på nordvästsidan av Grönland och håller på att montera utrustning som ska hjälpa oss att hitta Vega, berättar Ola Skinnarmo från en liten grönländsk hamn där de arktiska sommardagarna fortfarande är långa.

ANNONS

– Det driver in isberg i hamnen och nu på morgonen blåser det tio meter per sekund och det ska bli mer under dagen men sedan åter mojna.

Lugnt väder är vad Skinnarmo och hans besättning mest av allt behöver nu.

– Ska vi hitta något med vårt avancerade ekolod, så är det viktigt. Om allt stämmer, kan vi få en närmast tredimensionell bild av föremål på havsbottnen.

På de bilderna hoppas Ola Skinnarmo, att konturerna av Nordenskiölds Vega ska framträda. I 110 år har det gamla träfartyget vilat på havsbottnen. Normalt förstör skeppsmask träfartyg i havet men i de kalla arktiska vattnen är risken inte stor.

– Man har hittat 150 år gamla vrak här uppe med seglen kvar på master och rår, berättar Ola Skinnarmo.

Men isberg kan bli streck i räkningen. Inte dagens, dem kan Skinnarmo och hans besättning undvika men väl de som i alla år flutit i de farvatten där Vega gick till botten.

– Isbergen är så djupgående, att de mycket väl kan ha hyvlat av vad som en gång fanns på havsbottnen, säger Ola Skinnarmo.

Och då är Vega borta för alltid. Om inte, så har expeditionen en liten chans att finna fartyget.

ANNONS

– Men det är som att hitta ett frimärke på Heden i skymningen, tillägger Ola Skinnarmo.

En vecka har expeditionen på sig att hitta spår av Vega med hjälp av ekolod. Sedan vidtar en vecka av sökningar med en fjärrmanövrerad undervattensfarkost.

– Men efter drygt två veckor är tiden ute. Då ska expeditionens båt övertas av sina nya ägare, säger Ola Skinnarmo.

– Och vi tar flyget hem.

FAKTA

Segelfartyget Vega

Med fartyget Vega företog Adolf Erik Nordenskiöld sin expedition längs Sibiriens kust från Atlanten till Stilla havet. Vega var en tremastad bark med en ångmaskin på 70 hästkrafter.

Vega var ett litet fartyg – 47 meter långt och ungefär 8 meter brett – byggt i trä men stabilt. Hon klarade att ligga fastfrusen i den sibiriska isen från oktober 1878 till juli 1879.

Efter Nordenskiölds expedition såldes Vega. 1903 seglade hon norrut längs Grönlands västkust. Hon fastnade dock i isen i Melville-bukten och när kaptenen försökte spränga loss fartyget, sprängdes i stället is in i skrovet och Vega förliste.

Segelbåten Explorer of Sweden

I sökandet efter den förlista Vega utanför Grönlands västkust seglar Ola Skinnarmo och besättning med Explorer of Sweden. Med den seglade Skinnarmo på Nordenskiölds rutt genom nordostpassagen längs hela Sibirien kust sommaren 2009.

ANNONS

Explorer of Sweden är 18 meter lång och drygt 5 meter bred. Hon har en maskin på 250 hästkrafter. Segelgarderoben innefattar storsegel, fock, genua och gennaker. Maximal segelyta är 240 kvadratmeter.

Explorer of Sweden är byggd i ett speciellt höghållfasthetsstål, vars styrka har gjort det möjligt att använda tunna plåtar. Båten är därför förhållandevis lätt.

Explorer of Sweden har ett deplacement utan last på 34 ton. Djupgåendet är 3,3 meter och masten är 24 meter hög.

ANNONS