Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Hans Kjäll, flygsäkerhetsexpert på Nordic Safety Analysis Group, ställer sig frågande till ett antal inledande uppgifter om kraschen. Bild: Henrik Witt/TT
Hans Kjäll, flygsäkerhetsexpert på Nordic Safety Analysis Group, ställer sig frågande till ett antal inledande uppgifter om kraschen. Bild: Henrik Witt/TT

Flygexperten: ”Flygplanstypen beprövad – tidigt att slå fast teknikproblem”

Det störtade Boeingplanet i Iran är väl beprövat och ska inte blandas ihop med den problemfyllda Maxmodellen. Det konstaterar flygexperten Hans Kjäll. Han ställer sig frågande till iranska uppgifter om tekniska problem.
– Det är väl tidigt att slå fast det. Det är också märkligt att planet skulle hunnit stiga till den höjd som uppges efter bara två minuter, säger han.

Det är iranska statsmedier som gått ut med uppgiften att kraschen med 176 passagerare, där det fanns tio svenskar enligt flertal uppgifter men där UD ännu inte bekräftat antalet, ska ha berott på tekniska problem. Samtidigt har Ukraina ambassad i Teheran gått ut med att det ukrainska planet inte blev nedskjutet utan att det ska bero på motorproblem kopplat till tekniska problem – något man sedan tog tillbaka och i stället förklarade att haveriutredningen får visa orsaken. Flygkraschen kommer efter att den militära spänningen mellan USA och Iran ökat sedan USA likviderat en iransk toppgeneral.

– Det är väldigt tidigt att säga något om att kraschen beror på ett tekniskt haveri, det är en märkliga uppgift från iranska medier. Man behöver hitta den svarta lådan och analysera innehållet, säger flygexperten Hans Kjäll.

LÄS MER: Passagerarplan med 180 ombord har störtat i Iran

Säker flygplanstyp

Hans Kjäll är tydlig med att det störtade flygplanstypen Boeing 737-800 inte har haft de problem som flygmärkets problemmodell 737 Max.

– Nej, 737-800 har ett konventionellt styrsystem och inte de problem som Max har. Det finns åtskilliga tusen plan av 800-modellen i bruk och den har hög säkerhet statistiskt sett. När det gäller haverier generellt beror cirka 80 procent på mänskliga faktorer och 10 procent på tekniska problem.

Hans Kjäll ställer sig också frågande till inledande uppgifter att planet störtade två minuter efter start och den höjd som angetts i informationen om kraschen.

– Planet ska ha kommit upp till cirka 4 000 fot över marken, men det tar ett tag att komma upp så högt, sedan tar det ett tag för planet att störta också. Det här behöver man få klarhet i.

LÄS MER: Iransk raketattack mot amerikanska militärbaser

LÄS MER: Kortfattat: Här är händelserna som ledde fram till USA:s drönarattack

Komplicerad politisk situation

Han konstaterar att analysen av svarta lådan som innehåller flyginformation kan gå relativt snabbt när man väl hittar den.

– Det kan ta kanske någon vecka eller tio dagar. Sedan har iranska myndigheter 30 dagar på sig att släppa en preliminär rapport, men där beskrivs bara vad som hände inte varför. Sedan ska man inkomma med en slutrapport efter sex månader.

Så svaret kan dröja?

– Ja, det är också frågan hur öppna iranska myndigheter är, det är en politisk situation nu i Iran som komplicerar en utredning. Och det är också en fråga om Iran har den utrustning som krävs för att analysera, annars får de vända sig till ett land som kan utreda. Utredningen görs med bistånd av flygbolag och flygplanstillverkaren.

Att planet störtade just nu i Iran, där en skarp konflikt briserat med USA, är inget som han säga något vidare om, förklarar han.

– Det enda jag kan säga är att det finns tydliga politiska ingredienser i utredningen av den här kraschen.

LÄS MER: Bakläxa för Boeings katastrofplan

LÄS MER: Nu ratas Boeing även på hemmamarknaden

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.