Mycket av de 3 000–4 000 ton olja som fraktfartyget Wakashio bar på har pumpats över till undsättande tankrar, men en hel del har runnit ut. Att fartyget nu bryts i bitar gör att ytterligare olja läcker ut, och de närmaste dagarna väntas dessutom hårdnande väder.
Vill sänka Wakashios förparti till havs
Räddningsstyrkor planerar enligt anonyma poliskällor att med hjälp av bogserbåtar rycka loss förpartiet, ungefär två tredjedelar av Wakashio. Tanken är att sänka den delen ute till havs och på så sätt förhindra ytterligare skador vid den känsliga kustlinjen. Men vad som ska hända med akterdelen är oklart.
Många frivilliga har anslutit till saneringsarbetet sedan olyckan inträffade i juli. Förutom att det är en miljökatastrof riskerar haveriet att skrämma bort turister, som dras till bilden av Mauritius oförstörda rev och är en viktig inkomstkälla för öriket i Indiska oceanen.
Många frågetecken kring olyckan
Skeppsbrottet präglas av många obesvarade frågor. Regeringen, som har kritiserats för att inte agera tillräckligt snabbt, har inlett en haveriutredning.
– Undersökningen kommer att kunna fastställa orsakerna till denna olycka, orsakerna till att båten kom så nära våra stränder och gick på grund, har premiärministern Pravind Jugnauth sagt till AFP tidigare.
Fartyget MV Wakashio gick på grund utanför Mauritius sydöstkust i slutet av juli och bar på över 4 000 ton olja innan olyckan. Över 1 000 ton av dessa läckte ut och har förorenat korallrev, mangroveträsk och laguner i landet.