Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Efter att Volkswagen gjort en av företagets matsalar vegetarisk manar korvälskare till kamp. De vill att den tyska maträtten currywurst (currykorv) ska fortsätta serveras i matsalen. Korven på bilden är dock vegetarisk. Bild: Daniel Karmann
Efter att Volkswagen gjort en av företagets matsalar vegetarisk manar korvälskare till kamp. De vill att den tyska maträtten currywurst (currykorv) ska fortsätta serveras i matsalen. Korven på bilden är dock vegetarisk. Bild: Daniel Karmann

Efter ”Dieselgate” – tyska korvälskare startar ”Currywurstgate”

Ett internt dokument från det stora tyska bilmärket Volkswagen har chockat ex-kanslern Gerhard Schröder (SPD) i veckan: Personalrestaurangen i den stora fabriken i Wolfsburg har ställt om till vegetarisk kost.
Schröder får både medhåll och mothugg, men kritiker menar att ”currywurst-gate” står i vägen för viktiga debatter inför höstens val.

Det är bara lite mer än en månad kvar till förbundsvalet i Tyskland, men de senaste dagarna har en oväntad debatt stulit rampljuset från valfrågorna. Biltillverkaren Volkswagens beslut att göra en av företagets matsalar i Wolfsburg vegetarisk har skapat något av ett uppror i sociala medier.

Förre socialdemokratiska förbundskanslern Gerhard Schröder, en omvittnad currykorv-älskare som styrde Tyskland från 1998 till 2005, skräder inte orden.

– Om jag fortfarande hade suttit i Volkswagens styrelse skulle det aldrig ha hänt, skrev han i ett inlägg på sociala medie-plattformen LinkedIn.

– En av deras kantiner raderar bort currykorven från menyn och kvar är bara vegetariska erbjudanden. Vegetarisk mat är bra och jag äter det också ibland. Men ingen currykorv alls? Nej!

Currykorven, skriver han vidare, är arbetarnas ”powerbar”. Han kröner sin tirad med hashtaggen #rettetdiecurrwurst” (#räddacurrykorven).

LÄS MER: Volkswagen sänker leveransprognos

”Det är otroligt”

Vissa hyllar honom direkt under inlägget. Tim Höttges, styrelseordförande från tyska Telekom, störste nätleverantören i Tyskland, skriver: ”Jag älskar currywurst”. Andra säger att det är ”förmyndarskap” från Volkswagens sida och att stek eller currykorv inte bör förbjudas.

TV-journalisten Franca Lehfeldt twittar att Schröders rädda currykorven-hashtag har skapat ett större lyft för Socialdemokraterna än vad deras partistyrelse klarat av: ”Currywurst är en symbol för alla de ämnen där Socialdemokraternas nuvarande ledning pratar över huvudet på människor”.

Gerhard Schröder hymlar inte med sin förkärlek till currykorv. Här matas han av sin dåvarande fru, Doris Schröder-Kopf, vid en gatufestival 2002. Schröder var vid tidpunkten tysk förbundskansler. Bild: CHRISTOF STACHE
Gerhard Schröder hymlar inte med sin förkärlek till currykorv. Här matas han av sin dåvarande fru, Doris Schröder-Kopf, vid en gatufestival 2002. Schröder var vid tidpunkten tysk förbundskansler. Bild: CHRISTOF STACHE

När GP når Christoph Ludewig, head of corporate communications på Volkswagen, vet han vad som väntar.

– Jag måste först säga att det är otroligt vilka ämnen tidningarna behandlar, säger han över telefon.

Han har fått så många mediefrågor om currykorven att hans kollegor nu kallar honom ”Head of Currywurst”. Christoph Ludewig bekräftar att det bara är en av företagets 30 matsalar som byter meny. Dessutom, säger han, bytte man ut matsedeln efter en begäran från företagets medarbetare. Efter sommarledigheten ska den stora fabrikens matsal inte bara ha vegetarisk och vegansk mat – ibland kommer också fisk att serveras.

– Det var ju inte så att vi bara erbjöd currykorv innan, säger Christoph Ludewig. Och de som verkligen vill ha det, kan beställa det även i fortsättningen i någon av de andra matsalarna som finns i Wolfsburg.

LÄS MER: Grillmästarens bästa tips – så lyckas du med maten

LÄS MER: Lättlagad sommarmat för lata dagar på stranden

”Currygate” skymmer valdebatten

I ett pressmeddelande, som Volkswagen publicerade efter Schröders ”Currywurst-Gate”, säger de också att de tills nu har haft bra erfarenheter av liknande projekt, eftersom de redan har testat det i Hannover. Där uppskattade medarbetarna den nya menyn. Hållbarhet och miljö var också en anledning för bytet, enligt Christoph Ludewig, eftersom ett minskat köttätande skulle minska koldioxidutsläppen.

Redan 2015, när det avslöjades att företaget hade fuskat med emissionerna i deras dieselmotorer, känt som ”Dieselgate”, hade de försökt att införa vegetarisk kost, men efter långa diskussioner med medarbetarna konstaterade man att det inte fungerade. Men enligt Ludewig är skillnaden den här året att medarbetarna själva ville ha förändringen.

Benjamin Stephan, trafikexpert på tyska Greenpeace, har ett annat svar till varför företaget genomför förändringen just nu:

– Currykorv-upproret speglar valkampanjen: Stora uppgifter tornar upp sig till höger och vänster, men man pratar hellre om bagateller. Självklart är det bra för klimatet om man äter mindre kött i Tyskland. Volkswagen har många möjligheter att minska deras gigantiska klimatfotavtryck – currykorven är väldigt långt ner på listan.

LÄS MER: Guide till nya upptäckter i Berlin

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.