Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Ur Dolce & Gabbanas kollektion.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Dolce & Gabbana lanserar sin första hijab- och abayakollektion

Dolce & Gabbana lanserar nu en kollektion med huvudduken hijab och den hellånga klänningen abaya. Enligt designern Iman Aldebe kunde modehuset ha vågat ta steget längre.

Det italienska modehuset Dolce & Gabbana lanserar nu sin kollektion med hijabs och abayas. Bilderna på den nya kollektionen publicerades genom Style.com/Arabia.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Den muslimska huvudduken hijab och den hellånga klänningen abaya är i modeföretagets version mestadels neutralt färgade i svart och beige.

Iman Aldebe har designat turbaner i Sverige sedan flera år tillbaka och hon tror att Dolce & Gabbanas kollektion kommer att öppna dörrar.

– Det är på rätt väg. Man testar en marknad. Det är absolut ett intressant steg och det kommer att bana vägen för fler modehus, säger Iman Aldebe.

Samtidigt tycker hon att det är konstigt att det har tagit så lång tid för modeföretagen att börja designa muslimska kläder.

– Jag har hållit på med det här i 16 år och först sedan några år börjar företagen få upp ögonen.

Enligt henne kan man se på färgerna att kollektionen främst riktar sig till Gulfländerna och att de europeiska modehusen tassar på tå när de väl gör sina kollektioner.

– Det är mycket svart. Hade man vågat ta steget längre hade man valt att ha kollektionen i färg. Det är även exakt samma form på plaggen som de är traditionellt sett. Man gör inte om plaggen utan leker med materialen. Det är ett säkert kort, säger Iman Aldebe.

Dolce & Gabbana är inte först ut med att lansera muslimska kläder, förra året kom DKNY med sin Ramadan-kollektion. Både H&M och Åhléns har haft kvinnor i slöjor i sina reklamkampanjer.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.