Räddningspersonal vid kraschområdet.
Räddningspersonal vid kraschområdet. Bild: Yidnek Kirubel

Analys: Olyckan väcker oro för flygsäkerheten

Det går inte att dra snabba slutsatser om orsaken till söndagens olycka i Etiopien. Men det finns likheter med tidigare haverier – och det är oroande.

ANNONS
|

Boeing 737 flög första gången 1967 och har tillverkats i över 10 000 exemplar. Den nya versionen heter Boeing 737 MAX 8 och är i kommersiell drift sedan 2017. Konstruktion, motorer och teknik speglar den allra senaste utvecklingen.

Det var ett plan av den här typen som havererade på söndagen efter knappt fyra månader i trafik för Ethiopian Airlines. Det är ett bolag med ett stort linjenät och en modern flygplansflotta. Planet uppges inte ha haft kända problem. Kaptenen var erfaren med 8 000 flygtimmar.

Fick "tekniska svårigheter"

Kontakten bröts sex minuter efter start från Addis Abeba. Under stigningen fick besättningen "tekniska svårigheter" och tillstånd att vända tillbaka, framkom vid en presskonferens med flygbolagets ledning. Farten uppges ha varit "instabil". Nedslagsplatsen indikerar att planet störtade brant i marken.

ANNONS

Händelseförloppet bör gå att fastställa med hjälp av de svarta lådorna, som är krasch- och brandsäkra. Om flygningen var instabil är en teori att autopiloten matades med felaktiga data om fart och vinkel mot luftströmmen och tryckte ner nosen. Piloten kan ha försökt korrigera manuellt och förlorat kontrollen.

Det hände nyligen med samma nya flygplanstyp, även det i ett tidigt skede av flygningen. I oktober störtade en Boeing 737 MAX 8 från den indonesiska bolaget Lion Air efter start från Jakarta. Slutrapporten är inte klar, men de svarta lådorna har återfunnits, Med tekniska data och ljud går det att simulera hur planets olika system fungerar. I Lion Air-här fallet var det enligt uppgift både tekniska fel och mänskliga misstag.

Liknande katastrof 2009

Datorerna ska ha fått felaktiga data från de yttre sensorerna, uppfattat ett nödläge och aktiverat autopiloten att trycka ned nosen för att planet inte skulle tappa flygförmåga. Piloterna ska inte ha varit förberedda på hur flygplanet reagerade och hur de skulle agera.

En katastrof med ett liknande förlopp är från 2009. Ett passagerarplan från Air France störtade i Atlanten under en flygning mellan Rio de Janeiro och Paris. Is hade bildats i sensorerna, så kallade pitotrör, planet överstegrade, började kränga och tappa lyftkraft. Den pilot som satt vid kontrollerna vid de avgörande momenten var inte tillräckligt erfaren och övad, konstaterade haveriutredarna.

ANNONS

Bristande rutiner och träning i farliga flyglägen har lyfts fram i flera utredningar sedan dess.

239 människor borta – fortfarande en gåta

Efter Lion Air-olyckan väcktes frågor. Om den nya olyckan med den senaste flygplansmodellen har liknande problem kan det få luftfartsmyndigheter och kunder att reagera. Boeing meddelade på söndagen att ett tekniskt team är berett att bistå det etiopiska utredarna. Även experter från USA:s transportsäkerhetsmyndighet NTSB kommer att delta.

Statistiskt sett har det aldrig varit säkrare att flyga. Men för säkerhetens skull måste olyckor utredas, lärdomar dras och gamla misstag inte upprepas. Det är fem år sedan ett malaysiskt passagerarplan med 239 människor ombord försvann spårlöst under en flygning mellan Kuala Lumpur och Peking. Det är fortfarande en gåta. Eftersom vi inte vet vad det berodde på kan det inträffa igen.

ANNONS