Nytt hopp för snabbtåg till Borås

ANNONS
|

I den pågående Sverigeförhandlingen står det sedan en tid tillbaka klart att andra sträckor går före Västsverige när det handlar om att få höghastighetståg. Trafikverket har ändå funderat vidare på hur man kan tillgodose behovet av bättre trafik mellan Göteborg och Borås – landets tredje viktigaste pendlingssträcka.

På tisdagen lade man fram ett nytt förslag till de fem berörda kommunerna: ett dubbelspår mellan de två orterna, där regionen är med och finansierar spår in till regionala stationer, till exempel i Bollebygd och Mölnlycke.

– En höghastighetsbana ska ju byggas – och det är statens ansvar – men vi behöver inte bygga hela banan direkt. Så här kan vi bygga delar av den för en regional användning, säger Håkan Wennerström, direktör i Trafikverket Region väst.

ANNONS

Tycker Trafikverket lyssnat

Johan Nyhus (S), kommunalråd i Göteborg med ansvar för trafikfrågor, tycker att den nya vändningen frågan tagit är positiv. Han ser det som att Trafikverket lyssnat på det de västsvenska kommunerna sagt.

– Vi har hela tiden fört fram att det är viktigt att ta med de regionala stationerna när vi bygger höghastighetståg. Så jag tycker att det är bra, men jag släpper inte frågan om höghastighetsbana. Jag tycker fortfarande att staten måste öka tempot där också, säger han.

Per Vorberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Härryda, tycker också att beskedet är positivt och att det ligger i linje med det kommunen jobbat för. Han berättar att han redan i dag ska träffa Trafikverket för att ge igenom detaljerna i förslaget.

Vill dela på kostnad

Nu kommer diskussioner om medfinansiering att inledas mellan regionen och Trafikverket. Johan Nyhus säger att han hoppas att regionen vill vara med och hjälpa till.

– I dag ligger regionen och kör väldigt mycket dubbeldäckare till Borås, så regionen ser säkert potentialen i det här.

I slutet av augusti ska Trafikverket lämna sin prioriteringslista till regeringen, som sedan fastställer den nationella planen under våren 2018.

– Vi tycker att det här förslaget får ihop nationella och regionala mål på ett bra sätt. Men vi inte garantera att den kommer med i planen, säger Håkan Wennerström.

ANNONS

Om det kommer med i planen, när det bli verklighet?

– Den frågan äger inte vi. Vi är långt framme med planeringen, vi har korridorer att använda oss av – det är det ekonomiska utrymmet som är begränsningen, säger Håkan Wennerström.

Johan Nyhus är mer klar över sina förhoppningar.

– Jag tycker att det vore fint om det var klart strax efter det att vi invigt Västlänken – i vart fall sträckan till Landvetter, men helst hela vägen till Borås. En målsättning vi pratat om med Swedavia är 2030, säger han.

ANNONS