Frej assisterar ett lastfartyg. Arkivbild.
Frej assisterar ett lastfartyg. Arkivbild. Bild: Överstyrman Ola Andersson/Isbrytaren Frej

Tidigaste säsongen på 20 år för isbrytarna

Kylan har i år gett en ovanligt tidig säsongstart för isbrytarna. Redan nu har 20–30 fartyg fått assistans av tre svenska isbrytare, på samtliga hamnar i Bottenviken.

ANNONS

Hösten och vintern har varit betydligt kallare än normalt över Skandinavien och Finland. Den 1 december fick det första fartyget assistans av isbrytaren Ale och sedan dess har isbrytarna assisterat fartyg från Kalix och Haparanda ända ner till Skellefteå.

Det är många år sedan säsongen startade så tidigt, enligt Amund Lindberg som är chef för vintersjöfart på Sjöfartsverket.

– Vi pratar om 2001–2002 sedan vi hade så här snabb isläggning i framförallt Bottenviken så här tidigt, säger han.

Två stora och en liten isbrytare – Ymer, Atle och Ale – är i arbete för tillfället. De kan snart få förstärkning av fler.

ANNONS

– Nästa isbrytare som ska ut är polarisbrytaren Oden. Planen är att om kylan kommer tillbaka räknar vi med att hon sätter i gång sin verksamhet i början på januari. Den sista av de äldre isbrytarna, Frej, ska ut någonstans kring mitten på januari, säger Lindberg.

Sedan 2013 har Sverige och Finland ett formaliserat samarbete kring isbrytningen. Än så länge har man i vinter kört på varsitt håll.

– När kylan kommer tillbaka lär vi köra gemensamt igen och det ser vi fram emot, säger Lindberg.

Fakta: Sjöfartsverkets isbrytare

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

I snitt trafikerar 3 500 fartyg Sverige under isbrytarledning varje år.

Till och från hamnarna i Bottenviken fraktas närmare tio miljoner ton varor per vinter vilket motsvarar ungefär en miljon lastbilar.

Sverige och Finland har sedan några år tillbaka ett mycket nära samarbete om isbrytningen, vilket kan innebära att det ibland är en finländsk isbrytare som assisterar trafiken till en svensk hamn och omvänt.

Källa: Sjöfartsverket

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS