Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Svenska Doro gör mobiler för blinda

Svenska Doro fortsätter att vinna mark med mobiler och tjänster för äldre och funktionshindrade. Nu lanserar bolaget telefoner anpassade för blinda.

Förvåningen är lika stor varje år när man går runt på mobilmässan i Barcelona och ser hur lite av den nya tekniken som riktas mot äldre och ovana kunder med speciella behov. Det är märkligt dels för att den gruppen växer i de flesta länder och dels för att det finns många köpstarka i det som kallas för "silverekonomin".

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det finns tillverkare som har ett "easy mode" i sina telefoner som tar bort allt utom de grundläggande funktionerna, men då uppstår frågan varför någon ska betala för dyr teknik som aldrig används.

Talande gränssnitt

Doro fortsätter att göra telefoner, och på senare år även smarta dito, som har tydliga basfunktioner. På onsdagen lanserade bolaget också två telefoner för blinda eller personer med synnedsättning. Telefonerna har ett särskilt hölje över tangenterna och ett helt talande gränssnitt.

Bolaget har också tagit fram appar som gör livet lite lättare för anhöriga. My Doro Manager gör det möjligt att på distans ändra till exempel inställningar och kontaktlistan i mormors telefon om hon behöver hjälp med det.

Ökad trygghet.

Connect & Care är en mjukvara som lanseras till sommaren och som ska öka tryggheten både för den äldre och de anhöriga. I appen kan man bygga ett nätverk med anhöriga och det finns funktioner som till exempel larm om Dorotelefonen varit inaktiv länge och en spårningsfunktion som talar om var telefonen befinner sig.

-Doro står på två ben i dag, omsorgstjänster och konsumentprodukter. Den sistnämnda är den stora biten i Europa i dag men omsorgstjänsterna växer snabbt, säger Doros Nordenchef Johnny Davou.

Doros försäljning går bra, men den kunde vara bättre, påpekar han.

-Vårt största problem med att nå kunderna ligger faktiskt i butikerna. Det är ofta unga försäljare som kanske vill vinna en tillverkares säljresa till Mallorca och därför lockar med en viss telefon. Då är det ofta svårt för den äldre kunden att stå emot.