Stor brist i Scanautos konkurs

ANNONS
|

Bolagets företrädare gick i går ed på att konkursens bouppteckning är riktig. Där värderas tillgångarna till 9,0 miljoner och skulderna till 35,7 miljoner kronor.

Då har själva rörelsen, med ett 20-tal bilar i lager, sålts för 6 miljoner kronor till konkurrerande Bilexas ägare Robert Emanuelsson. Med det som bas ska Göteborgs första återförsäljare för Honda dras igång i Scan-autos bilhall. Emanuelsson var redan ägare till fastigheten och förlorade som hyresvärd ungefär en halv miljon på konkursen.

Betydligt större förlust gjorde Föreningssparbanken, som inte får tillbaks mer än ungefär 4 miljoner för ett lån på 12,4 miljoner kronor. Näst störste förlorare är Ford-gruppen, där Volvo Personvagnar ingår. Det beror på att Scanauto sålde Mazda, Jaguar och Land Rover. Märkena tillhör Ford-gruppen, som inte får ut något för sin fordran på 7,2 miljoner kronor. De försök Scanautos ägare Louis Troberg gjorde att rädda sitt företag i en rekonstruktion stupade just på Ford-gruppens vägran att gå med på det föreslagna ackordet (nedskrivning av skulder).

ANNONS

Staten får ersättning för merparten av

fordringar på 6,3 miljoner kronor gällande lönegaranti och skatter, men ett par miljoner förblir obetalt.

Relativt mycket förlorar även Statoil med en halv miljon kronor och Göteborgs-Posten med 300 000 kronor. I övrigt rör det sig främst om leverantörer med fordringar på under 100 000 kronor.

Konkursförvaltaren Lennart Molander på advokatfirman Lindahl har hittills inte hittat något anmärkningsvärt i konkursen.

- Inte annat än bristen i sig. Vad som gör den så stor vågar jag inte uttala mig om, säger Lennart Molander.

Nu återstår att driva in fordringar och att i vanlig ordning utreda orsakerna till konkursen.

Fakta

ANNONS