Ett 40-tal medierepresentanter från länder i Europa tittade nyfiket på när renhållningsbilen närmade sig på paradgatan Avenyn på torsdagen.
- Den är väldigt viktig för oss, säger Claes Nilsson, vd på Volvo Trucks, om den eldrivna sopbilen.
- Vi ser den som början på en utveckling mot elektrifiering av transporter.
Bland tunga fordon är de typer som körs i stadsmiljö de mest efterfrågade när det gäller elektrifiering. Volvo har redan sålt 4 000 bussar som är helt eller delvis eldrivna.
Tyst drift lockar
Sopbilen är nästa steg. Eldriften ger inga avgaser. Dessutom utlovas hela processen med tömning av soptunnor bli väsentligt tystare än vi är vana vid, även om vissa ljud finns kvar. Själva tömningen visades inte på Götaplatsen.
Den tysta driften kan göra det möjligt att hämta sopor nattetid, när sopbilen inte är i vägen för annan trafik. Med motsvarande tanke är nästa eldrivna fordon från Volvo Trucks en lastbil för distribution i stadsmiljö.
Sopbilen kan köras upp till 30 mil efter en fulladdning av batterierna, vilket räcker för en dags sophämtning i storstad.
- I dag är tekniken mogen att använda i citymiljö. Över tid kommer den säkert att användas för fjärrtransporter också. Men där är vi inte ännu, teknologimässigt, säger Claes Nilsson.
Politiker vid ratten
När sopbilen parkerats på Götaplatsen klev kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S) ner från förarsätet.
- Min pappa lärde mig köra lastbil på 1980-talet. Jag har kört lite och har C-kort, säger Hermansson.
Hon beskriver det som en "fantastisk upplevelse" att köra ett eldrivet tungt fordon.
- Det känns som att man flyter fram. Det är verkligen inget buller, säger Ann-Sofie Hermansson.
Volvos eldrivna sopbil har utvecklats i samarbete med Göteborgs stad och Göteborgsregionens renhållningsbolag, Renova.