Snöforskning kan leda till både bättre vinterdäck och bättre vinterväghållning. Arkivbild.
Snöforskning kan leda till både bättre vinterdäck och bättre vinterväghållning. Arkivbild.

Snöflingor ska synas i unikt labb

ANNONS
|

Inte minst bil- och däcktillverkare, med omfattande testverksamhet i Norrland, behöver veta exakt vad som händer med ytan de utför sina tester på. Likadant är det för elitskidåkare.

- De vill ha koll på vad de använder för snöflingor, kan man säga. De vill veta vilken kvalitet ytan har som testerna görs på och hur förutsättningarna ändras beroende på hur ytan ändras, säger Johan Casselgren, forskare i experimentell mekanik.

ANNONS

I det nya snölabbet testas olika optiska mättekniker. Målet är att kunna utveckla metoder som kan användas utomhus, på exempelvis testbanor.

- Nu håller vi på att utveckla en ny metod som inte använts på snö förut. Vi lyser med laserljus så att vi kan skapa tredimensionella bilder av snön. Vi vill se vad som händer även inuti snön, och inte bara på ytan, säger Johan Casselgren.

Kunskapen kommer till nytta för bilindustrin, men även för alla som svarar för vinterväghållningen runt om i landet.

- Förstår man hur snön packas vet man också om man ska skicka ut en plogbil eller en saltbil, säger Johan Casselgren.

Också skidanläggningar, som ju i många fall tillverkar snö, kan i förlängningen effektivisera sin verksamhet.

- Det är det vi hoppas på. Snö är ett väldigt komplext och föränderligt material så det finns mycket kvar att göra.

ANNONS

Fakta: Snö

Snö är nederbörd som består av iskristaller.

Iskristallerna ha ha olika former beroende på temperatur och luftfuktighet.

Iskristallerna har oftast formen av en sexuddig stjärna, en snöstjärna. Ingen snöstjärna är den andra lik.

En anhopning av sexuddiga iskristaller bildar snöflingor.

Källa: NE

ANNONS