I normala fall släpper SJ sina vinterbiljetter i september eller oktober, men i år har biljettsläppet försenats på grund av sena leveranser från Trafikverket.
I normala fall släpper SJ sina vinterbiljetter i september eller oktober, men i år har biljettsläppet försenats på grund av sena leveranser från Trafikverket. Bild: Nesvold

Sajten kraschade – trots att SJ rustat upp inför julbiljettsläpp

Vid midnatt släppte SJ sina vinterbiljetter för resor under perioden 11 december 2022 till den 12 mars 2023. Tågbolaget hade rustat upp inför ett högt tryck på biljetterna – och sett till att hemsidan inte skulle krascha.
Men strax efter midnatt låg både sajten och appen nere. Störningar väntas kvarstå under hela onsdagen – samtidigt som priserna höjs.
– Trots att vi förberett oss så var trycket ännu större än vad vi trott, säger Lina Edström, presskommunikatör på SJ.

ANNONS
|

I normala fall släpper SJ sina vinterbiljetter i september eller oktober, men i år har biljettsläppet försenats på grund av sena leveranser från Trafikverket.

– Det är grundorsaken, men vi har haft dialog med dem om det här. Det har varit frustrerande att få så sena besked eftersom vi vet att julen är viktig för många, säger Jonas Olsson, presskommunikatör på SJ.

Det är Trafikverkets uppgift att lämna en ny tågplan till tågbolagen varje år och det är först efter det som tågbolagen kan fördela ut personal, se över scheman och sedan släppa biljetter till resenärer.

Väntade sig ett högt tryck

Det har varit en utmaning för SJ som har behövt planera under tidspress och få ihop tusentals scheman, menar Jonas Olsson.

ANNONS

– Vår personal ska själva få vara lediga och resenärerna ska kunna ta sig hem igen. Vi hamnade i en svår situation och har behövt planera en komplex verksamhet i ett väldigt sent läge. Men nu har vi löst det och turerna är satta, säger Jonas Olsson.

Själva biljettsläppet skedde vid midnatt natten till den 9 november och SJ hade laddat upp inför ett högt tryck.

– Tågresandet i Sverige har ökat mycket under pandemin, julen är den största resehelgen och i kombination med det blir det också ett sent biljettsläpp, så därför väntar vi oss ett stort tryck, sade Jonas innan biljettsläppet.

Sajten kraschade vid midnatt

Men strax efter midnatt kraschade både hemsidan och appen.

– Trots att vi förberett oss så var trycket ännu större än vad vi trott, säger Lina Edström, presskommunikatör på SJ.

Sajten och appen kommer att börja funka igen när besökarantalet är jämnare, menar Lina Edström. Under onsdagsmorgonen råder det fortsatt tekniska problem på bokningssidan.

– Det är svårt att säga när det kan funka igen. När kurvan är jämnare så kommer det att funka. Håll ut. Vi har släppt väldigt många biljetter och det kommer finnas möjlighet att köpa under natten och under morgonen, säger Edström.

ANNONS

Priset på Anders bokning höjdes med 250 kronor

Göteborgaren Anders Söderholm, 62, gick in på SJ:s hemsida klockan 05.15 på onsdagsmorgonen, för att boka biljetter till och från Leksand där han planerar att fira jul med familjen. Priset för resan var då 470 kronor, berättar han, men när köpet skulle slutföras fick han i stället ett meddelande om ett tekniskt fel.

Problemen fortsatte, och trots upprepade försök under ett par timmar gick Anders bokningar inte att genomföra. Senare under morgonen hade priset för samma resa höjts till 720 kronor.

Anders Söderholm i Frölunda, Göteborg, försökte boka biljett till Leksand med SJ.
Anders Söderholms biljettköp gick inte igenom – samtidigt såg han priserna höjas. Bild: Privat

– Att de har driftstörningar kan man förstå, men att de smyghöjer priserna under tiden retar jag mig på, säger Anders och fortsätter:

– Moraliskt sett tycker jag det är fel att göra prishöjningar när man inte kan ta emot beställningar från allmänheten.

Kommer du att köpa biljetter ändå?

– Det tar emot, men jag är tvungen. Jag har lovat familjen att komma upp.

Efterfrågan styr priserna för SJ

Inför biljettsläppet var SJ inte oroliga över att hemsidan skulle krascha, eller att man skulle stöta på något annat större problem i samband med släppet.

– Det är ett stort biljettsläpp som vi inte har varit med om i närtid. Men vi är inte oroliga över att det inte ska gå vägen, utan vi har gjort många åtgärder och sett över personal och vår webb. Hemsidan ska hålla för det här, sade Jonas Olsson.

ANNONS

Han varnade samtidigt för att den höga efterfrågan skulle göra att biljettpriserna skulle öka snabbt. Det är också anledningen till att priserna höjts under natten och morgonen – trots de tekniska problemen.

– Ju fler som bokar, desto snabbare stiger priset, säger Jonas Olsson på onsdagsförmiddagen.

– Den här processen brukar vara ganska lugn och fin men när så många efterfrågar biljetter på väldigt kort tid stiger priserna väldigt snabbt.

SJ har prismotorer som justerar priset beroende på hur många biljetter som sålts till en avgång. Jonas Olsson pekar på det som ett bevis på att köp trots allt går igenom, samtidigt som han har förståelse för Anders Söderbloms besvikelse.

– Det är inte normalläget att det sker på det här sättet. Jag kan säga till den resenären att jag förstår hans frustration. Samtidigt har vi de biljetter vi har, och vi får väl titta nu på vad vi kan göra framåt för att dra lärdomar av det här.

Oklart om kunder kompenseras

Det har enligt Jonas Olsson inte varit aktuellt för SJ att stänga av prismotorerna i samband med att driftstörningarna pågått.

– Att göra en justering kopplat till våra prismotorer är inget som är enkelt, så att man bara trycker på en knapp. Grejen är också att den prismodell vi har nu gör att vissa kanske tar ett tåg vid ett annat tillfälle, till en lägre kostnad, vilket gör att den som exempelvis måste resa på julafton kan köpa biljetter. Så den tjänar väl på det sättet, även om jag absolut förstår frustrationen.

ANNONS

Kommer kunderna som påverkats att kompenseras på något sätt?

– Det är för tidigt att svara på. Nu är vi i den första fasen där vi försöker få stabilitet i webben, och sedan får vi titta framåt på hur man ska hantera det här. Just i dag vet jag att det är väldigt långa köer till vår kundservice, så är det inte akut skulle jag vänta med att kontakta oss tills volymerna har gått ner, så kanske man kan få snabbare svar då.

LÄS MER:Problem hos Trafikverket gör att du inte kan köpa tågbiljett

LÄS MER:Kaos inför jul – går inte att boka tåg

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS