Vintervädret slog hårt mot tågens punktlighet i februari. Arkivbild
Vintervädret slog hårt mot tågens punktlighet i februari. Arkivbild Bild: Mikael Fritzon/TT

Sämsta tågpunktligheten på över två år

Knappt 89 procent av alla persontåg kom fram i tid i februari. Det är första gången sedan oktober 2018 som punktligheten låg under 90 procent. Precis som i januari berodde förseningarna på det snörika vintervädret.

ANNONS

Även antalet sent inställda avgångar sköt i höjden på grund av olyckor och akuta behov av snöröjningar. Dessutom skedde en urspårning vid Häggvik norr om Stockholm och en plankorsningsolycka på västkusten som orsakade stora trafikstörningar och omfattande skador på anläggningen, skriver Trafikverket.

"Det årets inledning efter två år med rekordsiffror visar med all tydlighet, är två saker; Dels att punktlighetsarbetet aldrig kan eller får stanna av, dels att det inte finns en enskild åtgärd som tar oss närmare målet", säger Roberto Maiorana, chef för verksamhetsområde Trafik, i pressmeddelandet.

Järnvägsbranschens mål är att 95 procent av alla persontåg ska komma i tid. Enligt Trafikverket är ett tåg i tid om det kommit fram inom fem minuter efter utsatt ankomsttid. Även inställda tåg räknas som försenade tåg.

ANNONS
comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS