Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Regeringen vill höja skatten på bensinbilar

Regeringen vill höja fordonsskatten för bensin- och dieselbilar i den kommande budgeten. Samtidigt höjer man miljöpremien för elbilar, säger miljö- och klimatminister Per Bolund (MP).

På en presskonferens på måndagen presenterade regeringen satsningar på transportsektorn i den kommande budgeten.

– Det här är satsningar som möter vår tids stora utmaningar inte minst klimatkrisen och också för Sverige starkare ur den pandemi som drabbat oss, säger miljö- och klimatminister Per Bolund (MP).

Regeringen presenterade på måndagens presskonferens satsningar på över tre miljarder redan under 2021 samt fyra miljarder under 2022, med fokus på en grön omställning av transportsektorn.

Bland annat handlar det om att lägga 1,9 miljarder extra under 2021 i klimatbonus för den som väljer att köpa en elbil. Detta då fler sökt klimatbonusen än beräknat under årets åtta första månader, och att utbetalningarna därför rentav behövt stoppas.

Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP). Bild: Pontus Lundahl/TT
Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP). Bild: Pontus Lundahl/TT

Elbil ses snart som billigaste alternativet

För att finansiera satsningar på bland annat elbilar kommer regeringen höja skatten för den som köper bensin- och dieselbilar. Den som köper en bil som släpper ut mer kommer med andra ord få betala mer.

Gränsen för vilka bilar som omfattas av förhöjd fordonsskatt kommer sänkas.

– Fler bilar med fossila drivmedel kommer omfattas, säger Per Bolund.

– Det är viktiga åtgärder för att ännu snabbare ställa om Sveriges fordonsflotta och se till att de bästa bilarna kommer ut på marknaden.

”Måste minska användningen av fossila bränslen”

Samtidigt menar Per Bolund att det är förståeligt att vissa upplever att det blir allt dyrare att ta sig fram på vägarna.

– Jag har stor förståelse för den som tycker att det här är en hög kostnad. Samtidigt är det en utveckling som också kommer ge en stor möjlighet till alla människor, oavsett vilken tjocklek på plånboken man har, säger han och fortsätter:

– Det är en global omställning som håller på att ske, där vi måste minska användningen av fossila bränslen. Att inte göra någonting i det läget, att fortsätta ha ett närmast hundraprocentigt beroende av fossila bränslen, är den absolut farligaste vägen att gå.

Man vill också börja förändra bonussystemen. Bland annat kommer klimatbonusen att sänkas för laddhybrider under 2022, samt för samtliga klimatbonusbilar under 2023. Detta då marknaden utvecklas och regeringen menar att elbilarna kommer bli allt billigare.

– Här bedömer många experter att elbilen snart är det billigaste alternativet, säger Per Bolund.

Satsningar på järnvägen

Regeringen presenterade under presskonferensen också satsningar på bland annat järnvägsunderhåll på en miljard kommande år. Man föreslår också en sänkning på banavgifterna på 1,37 miljarder kronor under 2021.

– Det kommer omfatta den delen av järnvägsinfrastrukturen som Trafikverket förvaltar. Genom en ordentlig sänkning av banavgifterna blir det också billigare för transportörerna som kör järnväg. Det är också ett sätt att stärka de klimatstarka alternativens konkurrenskraft, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Bild: Jonas Ekströmer/TT
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Bild: Jonas Ekströmer/TT

Nationellt biljettsystem i kollektivtrafiken

Även kollektivtrafiken får ett tillskott. Bland annat vill regeringen ge ytterligare en miljard kronor till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna under 2022, som stöd för uteblivna intäkter då färre rest under pandemin.

Man lägger också 111 miljoner kronor för att införa ett nationellt biljettsystem som omfattar all kollektivtrafik i Sverige.

– Det kommer förenkla och också ge positiva effekter för både fritidsresande – vi kanske får kollektivtrafikluffare eller bussluffare i framtiden – men också för arbetspendling, säger Per Bolund (MP).

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.