Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Pappan: Flygvärdinnan knuffade omkull min treåriga dotter

Hans treåriga dotter skulle röra på sig ombord på flygplanet då en flygvärdinna knuffade omkull flickan så hon for in i armstödet med huvudet. Nu har han anmält händelsen som rubriceras som misshandel. - Nu får rättsväsendet ta det här vidare, säger pappan.

Pappan skulle flyga från Stockholm till Dubai med flygbolaget Norwegian i slutet på januari med sina två döttrar och deras mamma när händelsen inträffade, vilket Aftonbladet tidigare har skrivit om.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Han höll på att sätta ena dottern vid sin platser för att göra henne redo för en lång flygresa då han plötsligt hörde hur barnens mamma skrek till samtidigt som hans andra treåriga dotter började gråta bakom honom.

– Hon skrek "Så där gör man inte!" och även en man från Norge ropade "Så gör man inte mot barn!", så jag vände mig om och såg min dotter som stod storgråtande samtidigt som en flygvärdinna gick i väg raskt, säger han.

Enligt flera passagerare hade en flygvärdinna knuffat till treåringen så hon hade ramlat framåt och slagit i huvudet i armstödet.

"Ingen rätt att misshandla min dotter"

– Jag gick fram och frågade henne varför hon misshandlade min dotter. Till svar fick jag att man ska sitta ner på flygplanet och att hon måste kunna gå i gången, och jag förstår att hon behöver gå i gången, men det ger inte henne någon rätt till att misshandla min dotter, säger han.

Därefter påpekade han även händelsen för kabinpersonalen.

– Jag sa till dem att jag kommer att gå vidare med det här.

Efter en kort stund kom flygvärdinnan fram till honom och hans familj och bad om ursäkt.

– Jag frågade varför hon inte vände sig om eller stannade till när hon hörde att min dotter grät, då sa hon att det var dumt och att hon borde ha gjort det. Det där är ett helt oacceptabelt beteende.

Efter en dryg halvtimme ville även piloten prata med honom för att ta reda på om han kommer att anmäla händelsen till polisen i Dubai och frågade vad de ville ha av Norwegian.

– Jag sa att jag inte skulle anmäla det i Dubai och att jag hade kontaktuppgifter till de personer som var vittnen till händelsen, säger han.

I Dubai kontaktade familjen flygbolaget som ursäktade sig med att det hela var tråkigt men att man ska sitta ner på planet – och att de inte kan ta ansvar för det när treåringen stod upp.

– De frågade mig vid två tillfällen vad jag ville ha för kompensation och då bad jag om pengarna tillbaka och skadestånd till min dotter, men det passade inte dem. Det här känns som en klassisk krishantering av flygbolaget, att först skylla på min dotter och sedan ber de mig återkomma om vad jag vill ha för kompensation. Men när de inte tycker att svaret är bra så använder de det emot mig i stället.

"Ren olyckshändelse"

Charlotte Holmbergh Jacobsson, presskontakt på Norwegian Sverige, kallar händelseutvecklingen för utpressning.

– Passageraren har krävt 100 000 kronor plus att han vill ha tillbaka pengarna för flygbiljetterna. När han nu inte får det så går han till media. Det är ren och skär utpressning, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson till Aftonbladet och fortsätter:

– Jag har även pratat med den kabinanställda och hon är väldigt ledsen över att bli anklagad för misshandel, något som det självklart inte var utan det var en ren olyckshändelse.

Familjen har under onsdagen anmält händelsen till polisen.

– De rubricerar det här som misshandel eftersom det handlar om en vuxen person som har gjort illa ett barn. Vi får se vad som händer nu. Allt jag önskar är att inget barn ska bli utsatt för det här. Nästa gång får det bli ett annat flygbolag för oss. Nu får rättsväsendet ta det här vidare, säger pappan.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.