Många ömmar för hemlösa katter

ANNONS
|

Intresset för att ta hand om en hemlös katt eller hund har ökat efter Djurskyddet Sveriges kampanj som bland annat innefattade tv-programmet Hitta hem där Djurskyddet var huvudsponsor.

- Vi har definitivt märkt en skillnad. Efterfrågan på katter har ökat markant. Jag tror att många människor tidigare inte har haft en aning om hur stort problemet är och hur vanvårdade en del djur blir, säger Lena Hallberg, Förbundssekreterare på Djurskyddet Sverige.

Hon säger att alla djurhem som ingår i föreningen, och även andra djurhem i landet, har fått ett större tryck på sig och fler intresserade människor ringer och vill diskutera frågan. De har också fått fler medlemmar och faddrar i föreningen.

ANNONS

- En del av våra djurhem har inga katter kvar som behöver nytt hem för tillfället. De har alla blivit tingade av nya ägare, säger hon, men tillägger att det alltid kommer in fler katter som behöver hjälp.

En del av kampanjen var katthelgen den 17-18 mars som gick ut på att samla in namnunderskrifter till en lagstiftning om att märka och registrera katter samt upplysa om fördelen med kastrering av katter. På två dagar fick de in drygt 600 underskrifter och nu är summan uppe i 20 000 namnunderskrifter.

- Vi är nöjda med samarbetet med tv4. Det är ett perfekt forum för en alltid aktuell fråga. Vi hoppas på en ny säsong av tv-programmet till hösten, men det är ingenting som är klart än, säger hon.

ANNONS