Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Att köpa en biljett med sitt betalkort i spärren går redan i Stockholm. Behovet för ett nationellt biljettsystem ifrågasätts av Svensk Kollektivtrafik.
Att köpa en biljett med sitt betalkort i spärren går redan i Stockholm. Behovet för ett nationellt biljettsystem ifrågasätts av Svensk Kollektivtrafik. Bild: Claudio Bresciani/TT

Ljummet mottagande för nationellt biljettsystem

Regeringen vill lägga 111 miljoner kronor på ett nytt nationellt biljettsystem för kollektivtrafiken.
Men något skriande behov för en sådan satsning ser inte branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

Johan Wadman är vd för Svensk Kollektivtrafik som företräder de olika regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i landet – bland annat SL, Västtrafik och Skånetrafiken.

Han håller sig ljummen till förslaget.

– Vi tycker inte att det här är det allra viktigaste. Däremot har vi sagt att givet att det ska genomföras är det viktigt att staten står för den finansieringen. På det sättet är det bra, säger han.

Inte så krångligt

De olika regionala bolagen arbetar redan med att göra de olika biljettsystemen kompatibla med varandra, säger Wadman, och han köper inte att det skulle vara särskilt svårt att i dagsläget köpa olika biljetter.

– Det kanske inte är så krångligt i verkligheten. I Stockholm kan man betala med betalkortet i spärrarna och i princip i hela landet har man olika, ganska enkla applösningar som gör det möjligt att via sin telefon köpa en biljett. Det finns redan i dag.

Huruvida 111 miljoner kronor räcker för att genomföra något sådant här vill han inte uttala sig om och eventuella risker med att införa ett nationellt biljettsystem är svåra att sia om i nuläget, säger Johan Wadman.

Vill se förmånsbeskattning

Högre upp på önskelistan fanns snarare något liknande det regeringen föreslog om förmånscyklar – fast för kollektivtrafik.

– Så att man skulle kunna få ett kollektivtrafikkort från sin arbetsgivare, inom ett system för en förmånsbeskattning som gör det mer fördelaktigt att åka kollektivt, förklarar han.

Regeringen föreslår även en miljard kronor extra i stöd till kollektivtrafiken under 2022 för att kompensera för bortfall av biljettintäkter.

– Vi kommer under 2022 att ha ett större bortfall än den miljard man har aviserat, säger Johan Wadman.

Fakta: Regeringens kollektivtrafiksförslag

+ En miljard kronor i stöd till kollektivtrafiken för minskade biljettintäkter till följd av pandemin.

+ Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige för 111 miljoner kronor.

+ Ändring av skattereglerna för förmånscyklar. Det innebär att "förmånscyklar med ett förmånsvärde på högst 3 000 kronor per år inte behöver tas upp till beskattning, vilket motsvarar en cykel med ett marknadsvärde på ca 15 000 kronor".

+ 200 miljoner kronor under 2022 för att förstärka stadsmiljöavtalen med särskilt fokus på cykling.

+ En satsning på nattågstrafiken till och från övre Norrland och Jämtland genom att höja trafikavtalet "med 27 miljoner kronor 2024, att ytterligare medel tillförs åren därefter för att fortsatt finansiera nattågstrafiken och att Trafikverkets låneram utökas för att möjliggöra investeringar i nya lok och vagnar".

Källa: regeringen.se.