Linx har gjort sin sista resa

ANNONS
|

- Det känns oerhört tragiskt, säger Martin Svenson, lokförare på Linx till årsskiftet. Men det var kanske för bra för att vara sant.

Linx skapades av SJ och norska NSB. Huvudkontoret placerades i Göteborg. Företaget skulle sköta tågtrafiken mellan de skandinaviska huvudstäderna, restiderna skulle minskas och affärsresenärerna fylla tågen.

I januari 2001 gick de första snabbtågen mellan Göteborg och Köpenhamn med ordentligt kortade restider, Öresundsbron var ny. I juni samma år tog Linx över trafiken Oslo-Stockholm och Göteborg-Oslo.

Linx hyrde sju X 2000-tåg från SJ och lät bygga om dem för 70 miljoner kronor, inredningen fick beröm, bistron blev en succé och den utvändiga färgsättningen djärv. Linx blev först med fungerande Internet på tågen. Resenärerna strömmade till och intäkterna steg.

ANNONS

Men banan mellan Göteborg och Oslo har förblivit krokig och långsam medan

E 6 sakta men säkert blev allt snabbare. Trafiken Oslo-Stockholm fick en bra start men 2003 kom lågprisflyget med drygt 20 dagliga avgångar och tågen tömdes.

Hösten 2003 ställdes fyra av tio Linx-avgångar mellan Göteborg och Köpenhamn in och två av sex mellan Göteborg och Oslo. De anställda i Malmö och Stockholm sades upp, kvar blev 120 anställda i Göteborg och Karlstad och drygt 30 i Oslo.

2003 var omsättningen i Linx 427 miljoner svenska kronor, underskottet 34 Mkr. Men förseningarna var få och antalet inställda tåg ännu färre.

Våren 2004 hade SJ-ledningen ändå tröttnat och övertalade NSB att låta likvidera Linx. Vid årsskiftet försvann företaget in i historien. SJ har tagit över snabbtågstrafiken Göteborg-Malmö och Stockholm-Karlstad, under veckosluten förlängda till Oslo.

NSB tar över trafiken Oslo-Göteborg med norska snabbtåg i samarbete med svenska Tågkompaniet och SJ.

- Vi blev oerhört besvikna, säger lokföraren Martin Svenson. Vi hade jobbat stenhårt för att få allting att fungera och det blev med tiden väldigt bra.

- Den stora fördelen med att jobba i Linx jämfört med SJ var självständigheten. Vi skötte oss själva, inom SJ har Stockholm alltid velat bestämma allt. Vi var ett litet gäng inom Linx, alla drog åt samma håll och var beredda att anstränga sig lite extra för att få tågen att gå och resenärerna att trivas.

ANNONS

- Jag beklagar att SJ inte lät oss kämpa vidare. Men SJ-ledningen ville ha kontroll, man gillade aldrig att Göteborg bestämde. Dessutom ville SJ ta vinsten från trafiken Stockholm-Karlstad och slippa förlusterna i Norge.

Enligt Lars-Olle Ericsson, marknadschef i Linx, blev omsättningen i Linx 2004 drygt 400 miljoner, något mindre än under 2003 då trafiken var mer omfattande. Antalet resenärer uppgick till 1,1-1,2 miljoner, drygt 100 000 färre än året innan.

Under hösten, när personalstyrkan krympt och marknadsföringen upphört, gick Linx med vinst. Helåret blev förlusten nästan 40 miljoner.

Men Linx har under åren betalat stora provisioner till NSB och SJ för biljettförsäljningen, 2003 tog NSB 11 miljoner svenska kronor och SJ 59 miljoner kronor.

Medan NSB omedelbart lovade de Linx-anställda i Norge anställning vägrade SJ i det längsta att ta över den svenska personalen, först 22 december gjorde SJ en omvändelse under galgen sedan Arbetsdomstolen i en interimistisk dom förklarat uppsägningarna från Linx ogiltiga.

Innan det blev klart att Martin skulle erbjudas jobb i SJ hade hans hustru flyttat tillbaka till Norge och sitt gamla jobb, barnen har flyttat med.

- Jag blev väldigt glad när beskedet kom från SJ, säger Martin Svenson. Rättvisan

segrade, lagen om anställning fungerar.

ANNONS

- Men än har vi bara kommit upp på livflotten, vi har inte land i sikte. SJ hävdar att det uppstår en stor övertalighet i Göteborg och att det blir uppsägningar. Just nu känns det väldigt osäkert, man är lite avvaktande.

- Vi får nog vänta några månader innan barnen och min fru vågar flytta hem igen.

ANNONS