Det 82 meter långa lastfartyget Baltic Carrier står på grund nära land mellan Laröd och Hittarp norr om Helsingborg på tisdagskvällen.
Det 82 meter långa lastfartyget Baltic Carrier står på grund nära land mellan Laröd och Hittarp norr om Helsingborg på tisdagskvällen. Bild: Johan Nilsson/TT

Lastfartyg på grund – kapten misstänks för sjöfylleri

Ett 80 meter långt fartyg har gått på grund utanför Helsingborg. Kaptenen sitter nu anhållen, misstänkt för sjöfylleri och vårdslöshet i sjötrafik medan dykare undersöker grundet.
– Öresund är absolut ett av våra mest känsliga områden, säger Mattias Lindholm vid Kustbevakningen.

ANNONS
|

Vid nio-tiden på tisdagskvällen gick ett 80 meter långt lastfartyg på grund utanför Helsingborg. Då var det på väg till Lidköping och skulle passera Göteborg i Göta älv.

Orsaken till grundstötningen är ännu oklar, men befälhavaren sitter nu anhållen.

– Han är misstänkt för sjöfylleri och vårdslöshet i sjötrafik, säger Mattias Lindholm, presstalesperson på Kustbevakningen.

Kustbevakningen och Transportstyrelsen har varit ombord fartyget, men har inte upptäckt några tecken på utsläpp. Nu återstår frågan hur man ska få loss fartyget från grundet.

– När man börjar dra i ett fartyg kan det hända saker med skrovet om man inte har kontroll på situationen. Vi ska dyka och bland annat inspektera hur det ser ut, om grundet består av sten, klippa eller sand och om det finns bränsletankar innanför skrovet där det står på grund, säger Mattias Lindholm.

ANNONS

Kustbevakningens uppdrag är framför allt att förhindra att olja kommer ut i vattnet. Visar det sig att det inte finns någon risk för utsläpp hamnar ansvaret att bärga fartyget på rederiet som äger det.

"Ett av våra mest känsliga områden"

Om fartyget gick på grund eftersom befälhavaren var berusad är ännu oklart men enligt Mattias Lindholm förekommer sjöfylleri på större fartyg emellanåt.

– Det händer i några enstaka fall varje år att fartyg går på grund och att det förekommer alkohol i samband med en sådan grundstötning. Vi har under en månads tid fokuserat på nykterhetskontroller på större fartyg och vi har fått några träffar på de pådragen.

Han berättar också att sjöfarten i Öresund ökar varje år.

– Det är absolut ett av våra mest känsliga områden med många fartyg på väldigt liten yta. Varje gång en grundstötning inte innebär någon skada eller oljeutsläpp är det för att vi har tur. Riskerna är höga, även om olycksstatistiken är liten.

Svårt att förebygga sjöfylleri på utländska fartyg

En stor svårighet med att förebygga sjöfylleri på de större fartygen är att de inte alltid ägs av svenska rederier.

– Är det svenska rederier kan vi jobba nationellt och vi vet att svenska rederier sköter sig bra och har en tydlig alkoholpolicy ombord fartygen. Men det finns fartyg här från hela världen och då blir det svårare att jobba förebyggande, säger Mattias Lindholm och fortsätter:

ANNONS

– Men vi har regler gällande onykterhet och det ska varje befälhavare känna till. Över 0,2 promille är det straffbart.

Enligt Ålands Sjöfart är det finländska ESL Shippings som äger fartyget och enligt Marine Traffic flaggar fartyget Gibraltars flagg.

Läs även: Båtdrama utanför Tjörn - fyra i sjunkande lyxbåt

ANNONS