Krisinformation backar efter uppmärksammade tweets

En frågvis twittrare krävde svar från myndighetskanalen Krisinformations konto - och gav sig inte. Svaren han sedan fick har blivit omdiskuterade och kritiserade. Nu backar Krisinformation, och ber om ursäkt med en tweet.
– Vi har gjort ett misstag och då ska vi erkänna det, säger Kristian Palm, tf enhetschef på Krisinformation.se.

ANNONS
|

Många twittrare reagerade när ett meningsutbyte mellan privatpersoner och Krisinformations konto eskalerade. Det utmynnade till slut i att den anställde vid Krisinformations tangentbord röt ifrån. Bland annat genom att kalla en twittrare för faktaresistent, och uppmana honom att använda en annan plattform än Twitter.

Fyra tweets, i vilka den anställde ifrågasatte flera personers frågor och påståenden, möttes sedan av kritik. Både i diskussioner på Twitter och i form av klagomål som riktats till Krisinformation.se.

Men nu ber de alltså om ursäkt, och håller med kritikerna om att den anställde uttryckt sig på ett olämpligt sätt.

– Tonen i inläggen stämmer inte överens med hur vi ska uttrycka oss. Man kan ibland svara personligt och medkännande, men lite skämtsamt sagt så är riktlinjerna är att vi ska vara trista, torra och sakliga, säger Kristian Palm.

ANNONS

Men har man inte rätt att säga till på skarpen om man som anställd själv blir hårt ansatt i sociala medier?

– Som anställd har man alltid rätt att tycka, göra och yttra vad man vill i sina egna kanaler. Men när man jobbar i den officiella myndighetskanalen måste vi vara kalla och svara sakligt. Det handlar ju också om att folk inte ska bli avskräckta av tonen i våra trådar, säger Kristian Palm.

ANNONS