Tricket med att lyckas med sin nätdejting är att sikta rätt. Helst rakt i hjärtat …
Tricket med att lyckas med sin nätdejting är att sikta rätt. Helst rakt i hjärtat …

Konsten att lyckas med nätdejting: sikta rätt

Personer som dejtar på nätet siktar ofta för högt och försöker fånga en partner som är mer åtråvärd än de själva. Dessutom verkar det som om män är som mest attraktiva runt 50, medan kvinnors stjärna stadigt sjunker med åren.

ANNONS
|

Sugen på att träffa en ny kärlek? Kanske med hjälp av någon av alla de appar och sajter som numera finns för att träffa en partner på nätet.

Värt att tänka på, i så fall, är att inte spänna amors båge och sikta alltför högt. I så fall är risken stor att du missar målet helt och hållet.

Den slutsatsen drar amerikanska forskare efter att ha analyserat trafiken av de över 200000 användare som under januari månad 2014 använde en dejtingsajt i storstäderna New York, Boston, Chicago samt Seattle, för att på så sätt hitta en heterosexuell kärlekspartner på nätet.

ANNONS

Peak 50

Först rankade forskarna användarnas "åtråvärdhet" utifrån hur många personer som initierade kontakt med dem, samt utifrån hur populära dessa personer (som initierade kontakterna) själva var.

- Många tidigare undersökningar har studerat åtråvärdhet utifrån personers uppskattade attraktivitet. Men vår baseras på faktiska beteenden. Det vi ville få fram för varje användare i respektive stad var deras sanna "marknadsvärde", säger Elizabeth Bruch, verksam vid University of Michigan och en av forskningsledarna, till The Guardian.

Ett resultat, skriver forskarna i Science Advances där studien presenteras, är att män blir mer åtråvärda med stigande ålder, med en topp runt 50 år. För kvinnor, däremot, går det stadigt neråt ju äldre de blir.

En annan slutsats är att människor i regel försöker "punch above their weight". De siktar alltså för högt och försöker fånga en partner som är mer åtråvärd än de själva.

I detta hänseende är män något värre än kvinnor. Kvinnor skickade nämligen meddelanden till män som i genomsnitt var 23 procent mer åtråvärda än de själva, medan männen tog kontakt med kvinnor som låg 26 procent över deras egen "viktklass".

ANNONS

Trägen vinner

Resultatet förvånar forskarna, eftersom kvinnornas svarsfrekvens var mycket högre än männens, drygt 50 procent jämfört med ynka 17 procent.

- Kvinnor skulle alltså kunna kosta på sig och satsa högre än vad de faktiskt gör, säger Elizabeth Bruch.

Den mest åtråvärda personen i undersökningen, en 30-årig kvinna i New York, fick ett svar var 30e minut, dygnet runt, under hela den undersökta månaden.

Resultaten till trots ger forskningen ändå en strimma hopp. Det verkar nämligen som att uthållighet lönar sig.

- Även om sannolikheten att få en respons är mindre om du kontaktar en mer åtråvärd person än du själv, så är den inte noll, säger Elizabeth Bruch.

TT

Fakta: Så lyckas du på nätet

I en studie från 2015 kom brittiska forskare, verksamma vid Queen Mary University of London, fram till hur du lyckas bäst på nätet:

Undvik stavfel, men använd inga krångliga ord. Många gör det i hopp om att framstå som mer intelligenta. Det gör man inte. Vi människor dras till ord som är enkla att komma ihåg och att uttala.

Humor? Absolut. Men det bör framgå av texten, inte genom att du konstaterar att du har humor. Det är inte särskilt roligt.

Ett annat tips är att inte ljuga. En lögn riskerar alltid att bita dig i baken vid ett senare tillfälle.

Oavsett strategi understryker forskarna vikten av "likeability", att den som läser texten ska tycka om dig. Det är ljusår viktigare än att stapla akademiska framgångar eller andra meriter på varandra.

Källa: Evidence Based Medicine

Fakta: Så går du vidare

Några tips när någon väl fattat intresse:

Svara kort, men vänligt.

Var inte rädd för att leka med ord, exempelvis genom att rimma.

När kontakt väl etablerats:

Ställ öppna frågor.

Svara genast. Att vara angelägen är inte avtändande.

Skriv inga långa drapor.

Avslöja mer om dig själv, men inte för mycket.

Använd humor.

Försök inte att sälja dig själv som en exklusiv handelsvara.

Källa: Evidence Based Medicine

ANNONS