Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Ivo, Inspektionen för vård och omsorg, drabbades av ett it-haveri före jul. Under drygt två månader kunde myndigheten inte ta emot så kallade Lex Sarah-anmälningar. (Arkivbild) Bild: Stina Stjernkvist
Ivo, Inspektionen för vård och omsorg, drabbades av ett it-haveri före jul. Under drygt två månader kunde myndigheten inte ta emot så kallade Lex Sarah-anmälningar. (Arkivbild) Bild: Stina Stjernkvist

It-haveri hos Ivo – ingen märkte att anmälningar försvann

Det tog drygt två månader innan Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, upptäckte att tjänsten för Lex Sarah-anmälningar och apoteksanmälningar hade havererat.
Nu är felet lagat, men anmälningarna är försvunna och måste göras om.

I mitten på november förra året kraschade e-tjänsten för att ta emot så kallade Lex Sarah-anmälningar hos Inspektionen för vård och omsorg, Ivo.

Myndigheten kunde inte heller ta emot anmälningar där apotekspersonal misstänker att läkare eller tandläkare skriver ut för mycket narkotikaklassade mediciner, något som branschtidningen Läkemedelsvärlden rapporterat om.

Ingen på Ivo märkte någonting.

LÄS MER: Fel barn hämtades av socialtjänsten

LÄS MER: Ivo utreder flera olagliga besöksförbud

Under drygt två månader, från 17 november till 26 januari, var det tyst i Ivos inkorg för dessa anmälningar. Ivos it-chef Sofia Palmér bekräftar i ett mejlsvar till GP att ingen på myndigheten upptäckt felet på över två månader.

”Felet uppstod i samband med en planerad uppgradering av e-tjänsterna den 17 november, då myndighetens it-leverantör tillförde e-tjänsterna felaktig kod. Felet åtgärdades samma dag som det upptäcktes, den 26 januari och e-tjänsterna fungerar numera som de ska” skriver hon.

Har anmälts som en it-incident

I mejlet står också vad myndigheten har vidtagit för åtgärder.

”Ivo:s it-enhet har nu tillsammans med it-leverantören säkerställt att liknande fel inte kan uppkomma igen. Händelsen har anmälts till myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som en it-incident.”

Ivo har även lagt ut information på sin hemsida om att felet är hittat och åtgärdat. Men alla anmälningar som skickades under perioden då tjänsten var trasig är borta.

”Vi ber er berörda att skicka in anmälningarna på nytt” skriver Ivo. Hur många försvunna anmälningar det rör sig om och hur myndigheten ska säkerställa att de skickas om igen är oklart.

Enligt årsstatistik från 2019 fick Ivo det året in drygt 1 000 Lex Sarah-anmälningar och runt 150 anmälningar från apotekspersonal. Det är ungefär 100 anmälningar i månaden.

Utifrån den statistiken skulle man kunna tänka sig att omkring 200 anmälningar gått förlorade i it-haveriet, men 2019 fanns inte den e-tjänst som felade och enligt myndigheten kommer fortfarande en stor del av alla anmälningar in via post.

LÄS MER: Boende nekades ökad bemanning – kvinna dog

LÄS MER: Ivo: Kommuner har brustit på äldreboenden

Det här är Ivo

Ivo är en statlig myndighet som har till uppgift att granska patientsäkerhet och kvalitet i hälso- och sjukvård och socialtjänst. Hit skickar till exempel sjukvården respektive socialtjänsten Lex Maria- och Lex Sarah-anmälningar för granskning.

Även privatpersoner kan under vissa förutsättningar vända sig till Ivo för att anmäla klagomål på vård och omsorg.

Även apotekspersonal är skyldiga att anmäla till Ivo om de misstänker att läkare eller tandläkare skriver ut för mycket narkotiska eller beroendeframkallande läkemedel.

(Källa: www.ivo.se)

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.