Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    1/18

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Här är kalorifällorna på julbordet

    Skumtomtar, Janssons frestelse och olika sorters bröd är för många självklarheter på julbordet. Men hur mår vi egentligen av julmaten och hur ska man tänka om vi vill hålla oss nyttiga? Kostrådgivaren och författaren Ulrika Davidsson reder ut.

    Kostrådgivaren och författaren Ulrika Davidsson är expert på lågkolhydratskost och säger att det främst är dessertbordet och alkoholen som man ska passa sig för om man vill komma i nyårsstassen. 

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    – Själva julbordet i sig är egentligen ganska bra mat. Det mesta är hemlagat och innehåller bra råvaror. Det är mest det vi äter efteråt, så som lussekatter, choklad, skumtomtar och annat sockerrikt som kan ställa till det. 

    Drick champagne

    Julölen och glöggen kan med fördel bytas ut mot ett glas champagne tycker kostrådgivaren. Och vill du undvika kolhydrater helt är det bara att skippa Janssons, potatis och all form av bröd. 

    – Julmaten innehåller ju redan i sig ganska mycket fett. Och äter man kolhydrater till det, bildas det insulin i kroppen. Det gör att vi lagrar fettet som vi inte gör av med. Så äter du inte så mycket kolhydrater, kan du helt enkelt äta mer fett. 

    Och visst är fettet faktiskt det godaste på julbordet. Olika sorters lax, skinka, köttbullar, prinskorv, sill, revbensspjäll och annat i samma kategori, är det enligt Ulrika Davidsson grönt ljus att frossa i. 

    – Men samtidigt är det ju 365 dagar på ett år. Så att äta julbord en gång per år, är inte ett problem. Det viktigaste är att man tänker på maten de andra dagarna, säger hon. 

    Istället för potatis, kan man äta ägghalvor till sillen. Och byta ut potatisen i Janssons mot rotfrukter. 

    – Och satsa på att göra mycket olika sallader. Till exempel är det gott att laga olika typer av kål. Och så kan man baka eget fröbröd, det är både gott och nyttigt. 

    Istället för dessert

    För att förbereda sig inför julaftonsfrossan, kan man med fördel ta en långpromenad innan kalaset. Och istället för olika typer av socker, föreslår Ulrika Andersson att man njuter av god ostbricka. 

    – Jag brukar strunta i att köpa hem skumtomtar och annat och istället satsa på att göra eget julgodis. Till exempel kan man doppa nötter i någon mörk choklad. 

    Själv ska Ulrika Davidsson spendera julhelgen i Palma tillsammans med sin familj. 

    – Jag brukar laga den mesta julmaten från grunden. Göra egen sill, köttbullar och prinskorvar. Sen tycker jag att det är mycket godare med den kalla maten på julbordet, så det blir nog mycket lax och annat gott, säger Ulrika Davidsson. 

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.