Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

1/5

Här är bilderna på årets Majblomma

Pandemin satte stopp för den fysiska försäljningen av majblomman 2020, vilket fick stora konsekvenser för insamlingen. Men nu får förra årets blomma revansch – ihop med årets blomma. Här är de första bilderna på årets majblomma, som har designats av flera barn från Göteborgsområdet.

Konceptet majblomman bygger på riktiga möten. År efter år har barn gett sig ut på gator och torg och sålt fysiska blommor. Därför är det inte så konstigt att pandemin hade en tydlig negativ påverkan på förra årets insamling.

I sista sekund valde man att inte skicka ut de fysiska blommorna och barnen sålde i stället en digital version på distans.

– Det har varit ett turbulent år, men vi är jättenöjda och extremt imponerade över privatpersoners, företags och influencers villighet att sprida och dela vår insamling, säger Tove Lindahl Greve, generalsekreterare för Majblommans Riksförbund.

Majblomman fick ställa om i pandemin

I vanliga fall brukar majblomman, som motverkar barnfattigdom i Sverige, samla in runt 65 miljoner kronor på ett år. 2020 landade man på 10 miljoner.

– Å andra sidan var det en succé att vi på så otroligt kort tid kunde ställa om. Vi skulle precis skicka ut blommorna till barngrupperna när vi fick ställa in på grund av covid, säger Tove Lindahl Greve.

LÄS MER: Katastrofår för majblomman – saknar 60 miljoner kronor

LÄS MER: Försäljningsras när majblomman blev digital

Så hur ska de göra detta år? Jo, i år får den fysiska versionen av majblomman 2020 revansch – tillsammans med 2021-blomman.

Två designers från Göteborg och Lindome

Bakom årets blomma står Mohammed Tepuku, tolv år från Göteborg, Hana Bozickovic, tio år från Uppsala, och Axel Viken, 13 år från Lindome.

Axel Viken berättar att han har lämnat förslag till blommans design i flera år. Nu i år valdes han äntligen ut för att få utforma årets blomma.

– Det är jättekul. Jag har gärna velat göra majblomman i flera år och skickat in varje år i appen och så kom jag med detta året. Det är kul att träffa de andra och få bestämma själva hur den ska se ut, och inte bara färgerna utan även mönster, säger han.

Mohammed Tepuku från Göteborg, Hana Bozickovic från Uppsala och Axel Viken från Lindome. Bild: Majblomman
Mohammed Tepuku från Göteborg, Hana Bozickovic från Uppsala och Axel Viken från Lindome. Bild: Majblomman

Tillsammans har de tagit fram en zebra- och tigerrandig blomma med en tunn tyllbotten. Det är 2021-versionen och kommer att finnas att köpa digitalt. Samtidigt kommer man att kunna köpa den rosa och brandgula 2020-versionen i fysisk form. Försäljning går dock pandemisäkrat till – blommar kommer att skickas hem till de som köper den.

– Vi hoppas att de drar varandra, och att folk kan tänka sig att unna sig både en fysisk 2020-blomma och en digital 2021, säger Tove Lindahl Greve.

Tove Lindahl Greve, Majblommans generalsekreterare. Bild: Majblomman
Tove Lindahl Greve, Majblommans generalsekreterare. Bild: Majblomman

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.