Både Google och världen har förändrats de senaste tio åren. 2011 var Erik Schmidt företagets vd och Nicolas Sarkozy president i Frankrike. Även metoderna som användes för att lura folk genom bluffannonser såg annorlunda ut. Mycket har hänt sedan dess. Arkivbild.
Både Google och världen har förändrats de senaste tio åren. 2011 var Erik Schmidt företagets vd och Nicolas Sarkozy president i Frankrike. Även metoderna som användes för att lura folk genom bluffannonser såg annorlunda ut. Mycket har hänt sedan dess. Arkivbild. Bild: Jacques Brinon/AP/TT

Google varnar för annonsbluffar

Från skadlig kod till trendkänsliga försök att få tillgång till privat information – Google varnar för att internets fula fiskar har bytt taktik.

ANNONS

På tio år har antalet blockade eller borttagna annonser på Googles plattformar ökat från 130 miljoner till 3,1 miljarder. Det är ett resultat av att teknikjätten investerat rejält i verktyg för att få stopp på bluffmakare. Men också ett tecken på att de oseriösa aktörerna har skiftat strategi.

– De senaste tio åren har vi sett ett par anmärkningsvärda förändringar i fråga om hur angreppen ser ut, säger Scott Spencer, Googles chef för annonssäkerhet och integritet till TT.

Enligt Spencer låg tyngdpunkten för ett par år sedan på skadlig kod när det kom till att tjäna pengar på icke ont anande användare.

ANNONS

– Det var vanligt med det vi kallar för botnets och malware, skadliga saker som installerades på din dator helt enkelt. Datorn togs över, även om det inte alltid syntes.

Nischade försök

Även om fenomenet att av misstag ladda ner något som visar sig vara skadligt finns kvar utgör det inte längre lejonparten av de "dåliga" annonserna.

– Numera är det vi kallar för offlineskada dominerande, det kan exempelvis vara ett bitcoin-bedrägeri som säger "hej kom å köp den här bitcoinen" varpå du skriver in din bankinfo och därigenom kan skurkarna få ut något.

Spencer påpekar också att det numera rör sig om mer aktiva försök från aktörer att via fejkade annonser komma åt användares känsliga uppgifter.

– Där det tidigare var mer generella områden man försökte få napp via är man mycket mer nischad nu. Om inte bitcoin fungerar går man över till att låtsas vara en kändis, funkar inte det går de över till att erbjuda vaccinering mot covid-19.

"Fullkomligt rimlig"

Det till synes enkla tilltaget försvårar för Google:

– Det är svårare för oss att upptäcka eftersom annonsen i sig kan se ut som om den är fullkomligt rimlig. Innehållet är inte problemet så att säga. Det kan vara en helt normal tjänst eller produkt. Men sen visar det sig att den är skadlig ändå. Så vi jobbar väldigt hårt med att försöka förstå vilka nischade områden som används för tillfället.

ANNONS

Spencer förutspår att kriget mellan dem som skapar skadligt innehåll och dem som utgör vakter online kommer att fortsätta:

– Vi tror inte att det en dag kommer att försvinna, men vi kan förhoppningsvis jobba för att det blir bättre för varje år. Det finns ett stort antal aktörer som försöker utnyttja användarna, så det gäller för alla att vara vaksamma.

Marcus Alexandersson/TT

ANNONS