"Företagens effektivitet kan ökas med 50 procent"

ANNONS
|

"Världsmästarmöte i produktion" var det kaxiga namnet på ett seminarium i detta ämne, avhållet på Chalmers, Lindholmen.

Produktionsteknik har hamnat högt på agendan i de flesta västsvenskars medvetande efter bakslaget för Saab tidigare i år. Hoten mot bilindustrin är reella och blir inte bättre av att det går uselt för Saabs och Volvos ägarbolag, GM respektive Ford på deras hemmaplan, Nordamerika.

Men Sverige kan hävda sig och behålla tillverkningsindustrin, det var mötets mening när bland andra professorerna Anders Kinnander och Rikard Söderberg, samt docent Johan Stahre fick berätta om den forskning som bedrivs och har genomförts inom området.

ANNONS

Eftersatt forskning

Fast "har genomförts" är kanske fel uttryck, eftersom Anders Kinnander passade på att konstatera att produktionsforskningen i Sverige varit eftersatt under en rad år.

Att produktionsteknik hamnat i strykklass beror på, hävdades det allmänt i församlingen, att svenska företagsledare inte vet tillräckligt och inte värderar tillverkningen efter förtjänst. Det har blivit en lätt utväg, en snabblösning, att flytta produktionen till låglöneländer.

Anders Kinnander citerade någon inom ABB:s ledning:

"Produktion är för viktigt för att vi skall sköta det själv."

- Det var när de la ut kretskortstillverkning, berättar han. De har i dag flyttat tillbaks den tillverkningen till Sverige.

Anders Kinnander upprepade sin tes - han har sagt det i många sammanhang - om att det finns en 50-procentig produktivitetspotential i de flesta svenska företag.

- Jag trodde det var en provokation, men det är ju aldrig någon som säger emot mig, säger han.

Men nu är avsikten att den potentialen skall lockas fram. Ett 15-tal västsvenska företag, framför allt underleverantörer inom bilindustrin, skall specialstuderas för att det skall skapas ett PPI, ett produktivitetsindex.

Stort intresse

Anders Kinnander berättar att intresset bland företagen varit stort om att få vara med. De förblir anonyma utåt, men genom att delta i studien kan de jämföra sig med andra och se vilka åtgärder som är effektivast.

ANNONS

Hans Reich, programdirektör för Prodesign, ett kompetensprogram under Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling, bidrog med det goda exemplet genom att berätta om "lean", alltså snål produktion. Snål i betydelse resurseffektiv och i huvudsak en filosofi framtagen av Toyota.

- Där värderas tillverkning, säger Hans Reich. Det finaste man kan göra är att arbeta i produktion.

Och så påpekar han att Toyota (som för övrigt presenterade ett rekordresultat i går) just nu har ett börsvärde som överstiger General Motors, Fords, Daimler Chryslers, Volkswagens och PSA Citroën/Peugeots - alla dessa företags sammanlagda börsvärde.

- Så någonting gör de rätt på Toyota, säger Hans Reich.

ANNONS