Mjölkkor på Åva Gård i Tyresta Nationalpark.
Mjölkkor på Åva Gård i Tyresta Nationalpark. Bild: Henrik Montgomery/TT

Efter kritiken – Arla slutar klimatkompensera

Efter en anmälan om falsk marknadsföring från konsumentombudsmannen slutar nu mejeriföretaget Arla klimatkompensera för sina produkter, rapporterar Sveriges Radio.
– Om vi inte kan prata någonstans om den här klimatkompensationen så ser vi att vi kan inte motivera att fortsätta det, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef på Arla till SR.

ANNONS
|

För att inte bli omsprungna av företag med miljövänligare och växtbaserade alternativ till mjölk har Arla sedan 2019 bestämt sig för att tänka mer på miljön. De började då marknadsföra sina mjölkpaket och andra mejeriprodukter från det ekologiska sortimentet med texten ”nettonoll klimatavtryck”.

Nu slutar Arla att klimatkompensera för sina produkter, och med det skrotas även uttrycket ”nettonoll klimatavtryck”, rapporterar Sveriges Radio.

– Om vi inte kan prata någonstans om den här klimatkompensationen så ser vi att vi kan inte motivera att fortsätta det, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef på Arla.

Stämdes för vilseledande marknadsföring

I och med uttrycket ”nettonoll klimatavtryck” påbörjades arbetet med att sänka utsläppen på gårdarna med kor, något som visade sig ta lång tid. För att inte tappa sina klimatengagerade kunder bestämde sig Arla för att klimatkompensera genom att bland annat plantera träd i Uganda.

ANNONS

Konsumentombudsmannen menar däremot att marknadsföringen är vilseledande och i november förra året stämde de företaget för överträdelse av marknadsföringslagen.

– Vi menar att konsumenter inte riktigt förstår vad det här påståendet "Netto noll klimatavtryck" innebär i praktiken. Bland annat så kan man få uppfattningen av att de här produkterna inte förändrar miljön och klimatet i någon bemärkelse. Varken vid produktion eller köpet eller efteråt, säger Ida Nyström på Konsumentombudsmannen till Sveriges Radio.

Slutar klimatkompensera innan rättegång

På tisdag inleds en rättegång mot företaget men Arla ser inte att de gjort sig skyldiga till vilseledande marknadsföring. Trots detta väljer de att sluta klimatkompensera för sina produkter, och med det skrotas också uttrycket ”nettonoll klimatavtryck”.

LÄS MER:Klimatsmarta bönder ska dela på 5 miljarder

LÄS MER:Arla bröt mot konkurrenslag – tvingas betala

LÄS MER:Test: Här är den allra godaste mellanmjölken

ANNONS