Det vet vi om oljeutsläppet från passagerarfärjan Marco Polo

Passagerarfärjan Marco Polo gick på grund tre gånger och oljeläckaget var ett faktum. Tusentals fåglar tros ha skadats av oljan och saneringen bedöms ta uppemot ett år. Det här vet vi om oljeutsläppet i Hanöbukten.

ANNONS
|

Klockan 06.25 söndagen den 22 oktober kom larmet. Passagerarfärjan TT-Line Marco Polo hade stött på grund i Hanöbukten. Olja började läcka ut. Samtidigt stod kaptenen och borstade tänderna. Han trodde att det hade uppstått ett motorfel, har han uppgett i förhör som Blekinge Läns Tidning tagit del av.

Den Cypern-flaggade färjan var på väg från Trelleborg till Karlshamn, för att sedan fortsätta till Klaipeda i Litauen.

Trots läckaget fortsatte Marco Polo ytterligare en halv mil innan hon gick på ett nytt grund. Den här gången satt färjan fast. Inte heller nu förstod kaptenen vad som hade hänt. Det insåg han först efter kontakt med Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral. Passagerarna evakuerades.

ANNONS

Olja fortsatte att läcka ut. Det tog inte många timmar innan oljan nådde Hörvik i Sölvesborgs kommun. En två mil lång kuststräcka bedöms ha drabbats.

Tusentals oljeskadade fåglar

Den senaste veckan har ett stort antal fåglar hittats skadade då de fått fjäderdräkten hopklibbad av olja.

– Det finns otroligt många oljeskadade fåglar runtomkring här, säger Stefan Gabrielsson, Katastrofhjälp Fåglar och Vilt, till TT.

Deras bedömning är att det rör sig om tusentals skadade individer.

– Vi tvättar fåglar varje dag.

Samtidigt har saneringsinsatser pågått både till havs och längs strandlinjen. Att helt få bort oljan från drabbade områden bedöms kunna ta uppemot ett år.

På eftermiddagen den 29 oktober, en vecka efter att färjan hade fastnat, gled det av grundet – men fastnade på ytterligare ett. Ett nytt oljeutsläpp konstaterades.

Tre tankar, med totalt 160 kubikmeter olja, har skadats. Bara åtta kubikmeter olja fanns kvar i de skadade tankarna vilket innebär att ungefär 150 000 liter har läckt ut i havet. Det säger bärgningsmästaren på det holländska bärgningsföretaget Smit, till SVT Nyheter. Bara en tredjedel har hittills sanerats.

Tjockoljan som läckt ut är egentligen förbjuden sedan 2020, uppger Sveriges Radio. Marco Polo hade dock fått dispens för att avgaserna i luften renas. Ida-Maja Hassellöv, professor i maritima studier på Chalmers, beskriver i SR oljan som ”Det här bränslet är det allra värsta man kan tänka sig”.

ANNONS

Rederiet TT-line uttalar sig

Under torsdagen den 2 november bogserades Marco Polo till Stillerydshamnen i Karlshamn. Det var också då rederiet TT-line uttalade sig om utsläppet för första gången.

– På TT-Lines vägnar: Jag är ledsen och måste be om ursäkt, sa Jan Seeman, teknisk direktör för TT-Line, under en pressträff.

På frågan om vad som förorsakat olyckan ville han dock inte svara.

– Vi får avvakta vad utredningen säger, sa Jan Seeman.

Företaget har fått stor kritik för att de inte uttalat sig kring händelsen förrän nu.

– Vårt fokus har varit på att först evakuera passagerarna sedan ta hand om vår besättning. Vi har sedan arbetat för att stabilisera fartyget för att kunna stoppa oljeläckaget, sa Jan Seeman på pressträffen.

Kaptenen uppger i förhör att han inte anser sig ha gjort något brottsligt. Däremot tycker han att hans styrmän brustit i yrkesutövning.

Åklagare Adrien Combier-Hogg har reda utfärdat 50 dagsböter för både kaptenen och tredjestyrmannen på grund av vårdslöshet i sjötrafik. En utredning har visat att en gps ombord var trasig och att besättningen förlitade sig enbart på den i dimman.

Miljörättsprofessorn Jonas Ebbesson säger till SVT Nyheter att ett stort skadeståndskrav kan riktas mot rederiet TT-Line.

LÄS MER:Naturen drabbas hårt av oljan

LÄS MER:Marco Polos kapten anser sig oskyldig

LÄS MER:Rederiet efter utsläppen: "En fruktansvärd syn"

ANNONS