Vem har inte suttit och svurit över uppkopplingen på tågen när en streamad film börjar hacka? På SJ:s höghastighetståg utlovas en surfpott på 200 megabyte och en hastighet på minst 1 Mbit/s. Ändå går det sällan friktionsfritt att använda internet ombord.
– Problemet är att det aldrig går att ha bättre uppkoppling ombord än det finns kapacitet i mobilnätet utanför. Mobiloperatörerna har inte prioriterat att bygga ut täckning, master och sändare tillräckligt, säger Pär Helgesson, ansvarig för strategisk infrastruktur hos SJ.
I dagsläget erbjuder SJ wifi på X2000, SJ 3000, dubbeldäckare och nattåg i förstaklass mellan Stockholm och Malmö. Totalt finns wifi i 290 personvagnar, vilket är 79 procent av den totala tågflottan.
Men moderna tåg har en oväntad nackdel.
– I moderna tåg finns ofta en tunn solskyddsfilm av metall i fönstren som dämpar det mesta av mobilsignalerna. Därför utrustar vi också alla nya tåg, och en stor del av våra gamla X2000 tåg med radiotransparenta fönster, säger Pär Helgesson.
Prioriterad fråga
Trots att det i regeringens bredbandsstrategi konstateras att hela Sverige ska ha tillgång till god stabilitet 2023 verkar det vara långt kvar till målet.
– Det här är en komplex fråga och det behövs sannolikt flera åtgärder för att förbättra uppkopplingen. Ytterst är det de kommersiella operatörernas uppdrag att se till att det finns täckning för sina kunder, men i en del fall kan det finnas skäl för myndigheterna att hjälpa till, säger civilminister Erik Slottner (KD), som är ansvarig för digitaliseringsfrågor.
![I oktober presenterades Erik Slottner (KD) som ny civilminister.](/images/article/df4c1992-79ae-49ad-ab57-30a00f127783/images/5B5UfPe_lAk0hMSPq4r_FCqrzSLM-WIDE.jpg?width=3840&quality=75)
Han berättar att frågan är prioriterad för den nya regeringen. Samtidigt inväntar man en redovisning om åtgärder för förbättrad uppkoppling på tåg från Post- och telestyrelsen (PTS) som ska redovisas i september 2023.
– Både tåg- och mobiloperatörerna jobbar kontinuerligt med att förbättra förutsättningarna för att koppla upp sig på tåg. Det sker hela tiden en teknikutveckling och det görs investeringar i sådant som signalförstärkare på tågen, installation och uppgradering av tågens wifi-nät, samt test av tekniska lösningar som glas som kan släppa igenom mobilsignaler bättre.
Signalerna ”rinner av” tågen
Enligt Martin Persson, chef för mobila nät på Telia Sverige är det inte riktigt så enkelt som att teleoperatörer bara kan bygga ut täckningen.
– Vi har under längre tid arbetat med att försöka förbättra mobiltäckningen på tåg. Men en tågvagn är en plåtkonstruktion som ser ut som en burk ungefär. Och om det då kommer signaler utifrån, så kommer inte signalerna in i tåget om det inte finns någon naturlig väg in. Då ”rinner” de av på utsidan, säger han.
Hur löser man det?
– På lite olika sätt, till exempel kan man ha en yttre antenn på vagnen som tar ner en mobilsignal och distribuerar den i vagnen. Det går också att ha en repeater inne i tågen som stärker upp signalen.
![Martin Persson, chef för mobila nät på Telia Sverige.](/images/article/df4c1992-79ae-49ad-ab57-30a00f127783/images/6qcY0g-cZDVsOBLAQx3DWmM9E-Qg-TALL.jpg?width=3840&quality=75)
Han förstår också kritiken mot att det fortfarande inte finns bra fungerande internet ombord på svenska tåg.
– Det är bara att beklaga att det är tråkigt att vi inte lyckats få styr på det här, vi industrier tillsammans. Ska man åka tåg är det viktigt att man ska kunna använda sin telefon och sitt mobilnät på samma sätt som utanför.
Laserteknik kan bidra
SJ arbetar också med åtgärder för att göra uppkopplingen bättre. Det finns en teknik att med laser punktera de fönster som har den solfilm som stör signalerna. Enligt Pär Helgesson på SJ går det med den att förstärka signalstyrkan 300 gånger. Under 2023 ska SJ göra det på alla tåg som har sådan film i fönstren.
– Det är en investering på ett antal miljoner som vi gör för att leverera på vår del av uppgörelsen mellan järnvägsbranschen och mobiloperatörsbranschen. Vi gör alltså allt vi kan, men det hjälper inte om det är dålig täckning utanför tågen, säger Pär Helgesson på SJ.
Han föreslår även att aktörer pressas från politiskt håll.
– I Tyskland till exempel har man ställt hårda krav på täckning längs järnvägar i samband med upphandling av frekvenser till operatörerna. Nästa år är nästa stora frekvensauktion med ett antal attraktiva 5G-frekvenser. Regeringen skulle se till att Post- och telestyrelsen kräver att de som vinner också ser till att det finns tillräckligt bra täckning längs tågen.
![SJ:s snabbtåg har en burkliknande konstruktion som gör att signalerna från mobilnätet ”rinner av” vagnarna, enligt Martin Persson, chef för mobila nät på Telia Sverige.](/images/article/df4c1992-79ae-49ad-ab57-30a00f127783/images/7bGWWZTfjySyk1TTBpyIXKh7fLfA-WIDE.jpg?width=3840&quality=75)
Civilminister Erik Slottner känner igen resonemanget, men menar att bollen ligger hos Post- och telestyrelsen.
– Det är PTS som avgör vilka täckningskrav som ska ställas i sådana auktioner, vilka frekvenser som eventuella krav ska omfatta, och på vilket sätt kraven kan vara mest verkningsfulla.
Varför är uppkopplingen så dålig i jul?
– Täckningen är den samma året runt, men då många reser runt jul kan det skapa viss extra belastning. Det finns även ett antal tekniska utmaningar med att förse tågresenärer med de uppkopplingar som efterfrågas, säger Erik Slottner.
![](/images/article/df4c1992-79ae-49ad-ab57-30a00f127783/images/8o4T_yIxRmq4_7n6X66D6lWcY3_k-WIDE.jpg?width=3840&quality=75)
Hur bra tycker du att internet fungerar på tågen?
– Det fungerar inte ombord, så jag använder det nästan aldrig. Det är dålig hastighet och på vissa ställen fungerar det inte alls. Jag räknar aldrig med internet ombord, det går till exempel inte att titta på en hel film. Man får göra som när man flyger och ladda ner det man vill se innan man sätter sig på tåget.
![](/images/article/df4c1992-79ae-49ad-ab57-30a00f127783/images/9tabwnr5S_D989pJVIWM3dxeCJJE-WIDE.jpg?width=3840&quality=75)
Hur bra tycker du att internet fungerar på tågen?
– Jag åker ganska mycket tåg och tycker att internet fungerar bra ombord. Det är bara på vissa partier det inte fungerar, som när man åker mitt i skogen. I Värmland på väg mot Karlstad precis innan Kil till exempel. Jag skulle ge det 4 i betyg från 1-5.
![](/images/article/df4c1992-79ae-49ad-ab57-30a00f127783/images/10N3x6x7bu-7vZQiGpQxemccperXA-WIDE.jpg?width=3840&quality=75)
Hur bra tycker du att internet fungerar på tågen?
– Det beror vilket tåg det är och vilken sträcka. Passerar man Småland till exempel så är det bara skog och då är det dålig täckning och går inte att jobba ombord. Jag har hela Sverige som arbetsplats och arbetar ofta på tåget, så jag hade åkt mer tåg om det hade fungerat bättre.
– Det går inte att arbeta med tunga filer till exempel, men att svara på mejl går bra. Nu går tåget precis innan 10 och jag ska direkt in i ett möte klockan 10, så vi får se hur det går med uppkopplingen.
LÄS MER:Tågtrafiken stod still – tekniskt fel hos Trafikverket
LÄS MER:Stor oro för nytt tågkaos inför julen
LÄS MER:Trafikverkets it-system byts ut – SJ fruktar tågkaos