Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Stadshuset i Nyköping. Arkivbild.

Brister i upphandling av Nyköpingskampanj

Kampanjen "Bo i Nyköping", med svartvita bilder på nyköpingsbor i Stockholms tunnelbana, innehåller flera brister. Upphandlingen har kostat kommuninvånarna sammanlagt 27,7 miljoner kronor från 2010.

Trots att upphandlingsanbudet översteg 370 procent för 2016 har någon ny upphandling inte initierats. Om kostnaderna drar i väg över 20 procent ska upphandlingen göras om, skriver Sörmlands Nyheter , som gått igenom kommunens fakturor.

Kommunikationschefen som attesterar fakturorna säger sig inte ha känt till reglerna.

- Jag har inte fått den uppgiften från upphandlingsenheten, säger chefen till tidningen.

Pr-byrån Nordic Brand Reality som genomför kampanjen, har också fått ett månadsarvode. Men i ramavtalet framgår inte det upplägget, vilket inte är normalt enligt den tillförordnade chefen på upphandlingsenheten Göran Adolfsson.

Samtidigt har avtal till pr-byrån inte diarieförts. Först i efterhand när tidningen konfronterar kommunen registreras bilagor på rätt sätt – två år efter upphandlingen. En annan bilaga från 2012 saknas helt i diariet.

- Jag ställer mig också frågande till varför det är så, säger Göran Adolfsson till SN.