Elbilar brinner inte bara under längre tid än vanliga bilar – de kan dessutom återantända. Bild från en brand utanför elbilstillverkaren Teslas lokaler i Malmö i oktober.
Elbilar brinner inte bara under längre tid än vanliga bilar – de kan dessutom återantända. Bild från en brand utanför elbilstillverkaren Teslas lokaler i Malmö i oktober. Bild: Johan Nilsson/TT

Brandman: Stora faror med brinnande elbilar

Elbilar brinner sällan – men när de väl gör det är utmaningarna stora. Brandmannen Tommy Carnebo efterlyser större utbildningsinsatser för att informera om farorna.
– Det finns en jättestor okunskap, säger han.

ANNONS

Hittills i år har nästan 67 000 nya laddbara bilar börjat rulla på svenska vägar, enligt statistik från Bil Sweden, och antalet ökar snabbt.

Av alla nyregistrerade bilar i oktober var 36 procent laddbara – den största andelen hittills för en enskild månad. Jämfört med i fjol har antalet laddbara bilar ökat med 113 procent.

Men med nya drivmedel kommer också nya utmaningar. Skulle batteriet i en elbil påverkas i en kollision eller en brand kan konsekvenserna bli allvarliga.

– Statistiken talar för att elbilar mera sällan än petroleumbilar, men de brinner på ett annat sätt, säger Tommy Carnebo, brandman vid Södertörns brandförsvarsförbund.

ANNONS

Risk för återantändning

Och när olyckan väl är framme innebär det stora utmaningar för räddningstjänsten.

– Normalt sett släcker vi en bilbrand på 15-20 minuter, men med elbilarna kommer vi sällan under 40 minuter och det kan även ta längre tid. Har batteriet varit inblandat i branden finns det dessutom en överhängande risk att det återantänder flera gånger, säger Tommy Carnebo.

– Rekordet är i USA, där en elbil självantände fyra gånger på 48 timmar.

Det bildas också giftig gas när batteriet brinner, som är farlig att andas in för såväl räddningstjänst som allmänhet i närheten.

Risken för återantändning gör att elbilar måste stå i karantän efter olyckor. Det kan även gälla om bilen inte har börjat brinna, eftersom batteriet kan vara skadat trots att det inte syns, berättar Tommy Carnebo.

– Annars finns risken att en verkstad plockar in den efter en kollision, och så brinner hela verkstaden ner i stället.

Karantänsplatsen måste vara skyddad från väder och vind, och det får inte finnas något brännbart inom en radie på minst fem meter – gärna tio – runt fordonet. Där ska bilen sedan stå i två veckor.

"Jättestor okunskap"

För räddningstjänsten personal på plats kan det många gånger vara en stor utmaning att bedöma hur batteriet mår. Är det tillräckligt säkert att skicka bilen till en verkstad, eller bör den sättas i karantän?

ANNONS

Tommy Carnebo poängterar att han personligen ser många fördelar med elbilarnas inträde i samhället, men att det också krävs kunskap om dem.

– Det finns en jättestor okunskap tyvärr, både inom räddningstjänsterna men också bland verkstäderna, bärgarna och de som säljer bilarna.

Han vill se fler nationella riktlinjer och rekommendationer kring hanteringen av elbilar, och han efterlyser större intresse från politikerna.

– Det är politikerna som beslutar om att vi ska ha de här fordonen i samhället och vilka bonusar det ska ge. Men det är inte politikerna som ska ta hand om dem de gånger olyckan är framme, det är vi. Då måste vi få vara med i debatten, säger han och fortsätter:

– Jag har föreläst för hela utländska regeringar om det här, men inte en enda svensk politiker har velat lyssna på mig. Det tycker jag är anmärkningsvärt.

Alice Nordevik/TT

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS