Anna Johanssons väg till toppen

Efter en lång karriär inom politiken, med de tre senaste åren som minister, har nu Anna Johansson lämnat sin post efter skandalerna kring Transportstyrelsen.

ANNONS
|

I en första kommentar till GP efter sin avgång berättar Anna Johansson att en stor del av ansvaret ligger hos den förra regeringen som valde att outsourca stora delar av Transportstyrelsens verksamhet.

– Jag kan inte se att jag gjort något fel, säger hon.

Samtidigt menar hon att IT-läckaget i sig är mycket allvarligt.

– Det som har hänt med Transportstyrelsen är helt oacceptabelt. Det är verkligen ett haveri, som statsministern hade uttryckt det. Jag hade varit beredd att stanna kvar och fortsätta med det arbetet.

Anna Johansson föddes 1971 i Göteborg, dotter till stadens "starke man", socialdemokraten Göran Johansson, som under många år var kommunstyrelsens ordförande. Som 17-åring flyttade hon hemifrån till en tvårummare i Kortedala som hon delade med Morgan Johansson, en fyra år äldre snickare från Tjörn som hon sedan gifte sig med och i dag har de fyra barn tillsammans i åldrarna mellan 10 och 28 år.

ANNONS

Anna Johansson läste samhälle och ekonomisk inriktning på komvux och engagerade sig tidigt i politiken. Hon blev ordförande för SSU-klubben i Angered i början av 90-talet, men började sin politiska karriär först som 26-åring. Då blev hon projektanställd projektledare i olika marknadsknutna LO-drivna projekt 1997 och hon fortsatte att jobba med projekten fram till 2002. Redan ett år efter att ha jobbat med LO-projekten, blev Anna Johansson invald som socialdemokratisk ledamot i kommunfullmäktige i Göteborg, där hon blev kvar ända fram till att hon erbjöds jobbet som infrastrukturminister. Mellan 2003 och 2014 satt hon även som styrelseledamot i det kommunala bolaget Bostadsbolaget, och mellan 2007 och 2011 var hon styrelseordförande för bolaget. Sedan 2007 är hon ordförande för socialdemokraterna i Göteborg. Under samma period hade hon flera andra uppdrag. Bland annat var hon mellan 2003 och 2009 informations- och opinionsansvarig ombudsman på LO i Göteborg. Samtidigt var hon nämndordförande i stadsdelsnämnden Bergsjön och har under sin politiska karriär i Göteborg haft ytterligare en rad uppdrag. Under hösten 2013 blev hon uppmärksammad i media för att ha attesterat felaktiga kvitton för dåvarande vd:n Bertil Rignäs på det kommunala bolaget Bostadsbolaget, där hon vid tiden satt som styrelseordförande. Fusket, som avslöjades av SVT:s Uppdrag granskning, ledde till att verkställande direktör Bertil Rignäs fick sparken. – Man kan inte detaljgranska alla kvitton. Man måste göra en rimlighetsbedömning. Någonstans går en gräns för vad som är rimligt att lägga ner på kostnader i den storleksordningen, sa Anna Johansson till GP efter avslöjandet.

ANNONS

Nationell karriär

Under våren 2014 bestämde sig Anna Johansson för att kandidera till riksdagen. Hon hade fått frågan tidigare, men den här gången sa hon ja.

Många blev förvånade när hon valdes till infrastrukturminister. Hon var känd i Göteborg, men inte i Stockholm. Av Svenska Dagbladet beskrevs hon som en "doldis". I en tidigare intervju berättar hon för GP om när hon fick erbjudandet om att bli minister. Stefan Löfven ringde henne när hon stod i en bilhall. – Stefan var rakt på. "Jag vill ha dig i min regering", sa han. Jag svarade "har du tänkt igenom det här?" och det är klart att han hade. Jag lovade att ge honom svar dagen därpå. Sedan ringde jag min pappa. Han sa "ja, det var la bra, du klarar det". Känslan av att bli minister kändes som att bli inkastad i en torktumlare och utkastad på en annan planet, säger Anna Johansson i en intervju med GP 2015. Anna Johansson bestämdesig för att tacka ja. – Jag hade en diffus bild av att vara statsråd, trots alla år i politiken. Men jag kan inte sitta som 65-åring och veta att jag tackade nej! Det är som att bli uttagen till landslaget, med möjlighet att påverka på en annan nivå, påverka Sveriges utveckling, sa Anna Johansson i samma intervju. Som infrastrukturminister blev hon ansvarig för transport- och infrastrukturfrågor och fick ärva omstridda frågor som Förbifart Stockholm, Brommafrågan, Västlänken och den ständigt kritiserade tågtrafiken. De frågor som gett henne mest uppmärksamhet har varit när hon tillsammans med inrikesminister Anders Ygeman (S) och regeringen beslutat att införa id-kontroller på tåg- och färjetrafiken över Öresund. Gränskontrollerna kritiserades av flera, bland annat pendlare, eftersom kontrollerna försenade resor och gjorde resandet krångligare. –Ungefär åttio procent av flyktingarna som söker asyl i Sverige kommer den här vägen. När vi behöver åtgärder för att snabbt få ner antalet asylsökande är det i den här regionen åtgärderna vidtas, sa Anna Johansson om gränskontrollerna under en presskonferens. Hon har fått kritik för att hon tillsammans med regeringen lagt byggandet av Förbifart Stockholm i malpåse för att de ville ge Stockholms landsting möjlighet att omförhandla finansieringen, något som landstinget inte var intresserade av. Förseningen som detta orsakade kostade runt 170 miljoner kronor. I början av juli 2017 invigde Anna Johansson Citybanan tillsammans med Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamson, statsminister Stefan Löfven och finansborgarråd Karin Wanngård. Om sitt arbete med den omstridda Västlänken, sa Anna Johansson såhäri en tidigare intervju med GP: – Risken är att Göteborg slutar växa och att vi därmed får sämre förutsättningar än andra regioner att erbjuda befolkningen ett gott liv framöver. Det är en enorm risk förknippad med att möta framtidens behov redan nu. Och det handlar inte bara om Västlänken, utan det ingår en hel del andra projekt i det västsvenska paketet som också är viktiga, säger Anna Johansson.

ANNONS

Blåsväder

På sin post som infrakstrukturminister har Anna Johansson varit inblandad i ett par blåsväder tidigare. Under hösten 2016 kallades Anna Johansson till Trafikutskottet för utfrågning. Moderaterna krävde henne då på besked om en utredning om järnvägens framtid som bordlagts och varför regeringen trots hård branschkritik ville bygga ett signalsystem för 30 miljarder kronor. Senare, i december 2016, anmäldes hon till konstitutonsutskottet av moderaten Erik Ottoson med anledning av hennes statssekreterare Erik Bromanders dyra resor, som avslöjades av Dagens Nyheter. Erik Bromander hade rest för dubbelt så dyra kostnader som Anna Johansson, och fakturerat dem felaktigt. Erik Bromander fick sedan avgå som statssekreterare. – Det är anmärkningsvärt att Anna Johansson inte reagerat på resvanorna, säger Erik Ottoson (M), suppleant i Trafikutskottet till TT efter utfrågningen. – Jag måste känna ett 100-procentigt förtroende för honom. I den situation som nu uppstått så kan jag inte det. Då finns ingen annan utväg än att han får lämna sin tjänst, sade Anna Johansson till TT. Det är även Erik Bromander, som enligt Anna Johansson, blivit informerad om vad som pågick på Transportstyrelsen redan i början av 2016, men utan att informera henne. Enligt Anna Johansson fick hon informationen först när generaldirektören för Transportstyrelsen avgick, i januari 2017. Under onsdagsmorgonen berättade allianspartierna att de gemensamt tänker lämna in en misstroendeförklaring mot Anna Johansson, inrikesminister Anders Ygeman och försvarsminister Peter Hultqvist. Efter det satt regeringen Löfven i möte i Rosenbad under resten av dagen och meddelade först vid klockan sju på kvällen att de tänker ge besked om hur de ska hantera situationen klockan tio på torsdagsmorgonen. Beskedet som då kom, var att Anna Johansson, som varit minister med ansvar för Transportstyrelsen, ska ihop med Anders Ygemanavgå som minister.

ANNONS
ANNONS